چگونه ترک گناه کنیم؟

برای همه ما پیش آمده که غفلتی کردیم و مرتکب گناه شدیم. بعضی از ما بیشتر و برخی کمتر. خیلی وقت‌ها هم تصمیم بر ترک گناه می‌گیریم اما یا مشکلی پیش می‌آید و یا تصمیم ما جدی نیست. این مسأله باعث ناراحتی ما است و در نگاه اول به نظرمان سخت و دشوار می‌آید. بنابر حدیث نورانی از پیامبر اکرم (ص) برترین اعمال در ماه مبارک رمضان پرهیز شدید از گناهان است.

حال سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانیم این امر را به طور جدی و حقیقی در زندگی خود محقق کنیم؟ پاسخ به این سوال را از زبان دکتر میرباقری دریافت خواهیم کرد. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: چگونگی ترک گناه

ترک گناه

چگونه ترک گناه کنیم؟

در ماه مبارک رمضان طبق خطبه نورانی رسول اکرم (ص) بالاترین اعمال «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»[1] است. ورع یعنی پرهیز شدید؛ این که از گناهان به طور جدی اجتناب کنید. چطوری؟ ما دلمان می‌خواهد اجتناب کنیم اما چطور موفق به این امر بشویم؟ در ادامه چندتا نکته را عرض می‌کنم:

۱. تصمیم جدی بر ترک گناه

 اول اهتمام بر این امر، یعنی جدی بگیریم این قضیه را. واقعا تصمیم بگیریم گناه نکنیم. تصمیم گرفتن بخش عمده‌ای از کار است. گاهی اوقات آدم همت نمی‌کند تصمیم جدی بگیرد. گاهی دلش می‌خواهد نماز شب بخواند می‌گوید امشب خسته‌ام؟ خسته نیستم؟ بخوانم؟ نخوانم؟ بعد بلند نمی‌شود. آن کسی که جدی است بیدار می‌شود. در شب امتحان جدی هستیم که به موقع بیدار شویم و بیدار می‌شویم. هنگام مسافرت جدی هستیم، خواب نمی‌مانیم، به ندرت می‌شود کسی خواب بماند. اما وقتی برای نماز شب مردد است گاهی بلند می‌شود گاهی نمی‌شود.

در‌ ترک گناه جدی باشید. خود این بسیار مهم است. بعضی‌ها دلشان نمی‌آید گناهان را ترک کنند، این‌ها زیان می‌کنند. گناه ظلمت در قلب ما ایجاد می‌کند این را باید مراقب باشیم.

تصمیم بر ترک گناه

۲. طلب کمک از خداوند

از خداوند کمک بخواهیم؛ بگوییم خدایا من شروع می‌کنم، تو هم دست مرا بگیر، تنهایم نگذار. در مناجات شعبانیه آمده که اگر تو محبتت را در‌ قلب من القا کنی من می‌توانم گناه را ترک کنم وگرنه برای من دشوار‌ خواهد بود.

۳. محور قرار دادن رضای خداوند در همه کارها

بنا بگذاریم که در‌ همه مسائل خدا را محور قرار بدهیم؛ یعنی محاسبه کنیم این کاری که من انجام می‌دهم خدا دوست دارد یا نه؟ اگر می‌دانیم که خدا دوست ندارد جدی باشیم که این کار را نکنیم. یعنی در هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم اول این محاسبه را بکنیم. حتی یک نگاه که می‌خواهیم بکنیم. یک‌ لحظه فکر کنیم که خدا راضی است یا نه؟ خب اگر راضی نیست آن کار را نکنم. این تمرین بسیار موثر است.

۴. وعده دادن به نفس

گاهی اگر دیدیم نفس ما تمکین نمی‌کند به او وعده بدهیم که حالا پنج دقیقه دیگر صبر کن. تو که می‌خواهی گناه کنی پنج دقیقه برای خدا خویشتن داری کن. اگر نشد چهار دقیقه، اگر نه یک دقیقه، یک مقداری صبر کن، یک مقدار لذت نفس را به تاخیر بینداز. مثلا می‌خواهی غیبت کنی، بگویی من که حالا می‌خواهم پشت سر این آقا حرف بزنم، می‌خواهم با جمع همراهی کنم، یک دقیقه دیگر صبر می‌کنم، دو دقیقه برای خدا صبر می‌کنم. در‌ این دو دقیقه خدا الهاماتی می‌کند، کمک‌هایی می‌کند. یک وقت می‌بینید ما دیگر‌ وارد حوزه گناه نمی‌شویم.

۵. توکل بر خدا

توکل به خدا، خیلی از جاها جلوی معصیت را می‌گیرد. مثلا کسی در معرض یک مال حرامی قرار گرفته به خودش می‌گوید که به ما وعده دادند اگر از حرام صرف نظر کنید خدا از حلال آن چیزی که بخواهد به شما بدهد عطا خواهد کرد. فراوان در این زمینه داستان داریم، من یک داستان را خلاصه می‌گویم.

در نجف با آن زندگی‌های قدیم طلبه‌‌ای در مدرسه گرسنه بود. هنگام شب حتی نان هم نداشت بخورد. در کنار مدرسه همسایه‌‌ای بود. بوی نان از خانه همسایه بلند شد و او را گیج کرده بود. نگاه کرد دید می‌تواند برود خانه همسایه. با خود گفت من گرسنه‌‌ام برای حفظ جانم می‌توانم بروم یک نان بردارم. صبر کرد که هیچ کس نبود، رفت یک تعداد نان برداشت.

وقتی خواست بیاید گفت حالا گرسنه‌‌ای چرا این همه نان برداشتی؟! همه را گذاشت و فقط یک دانه برداشت. باز در راه به خودش گفت تو از گرسنگی بمیر اما نان دزدی نخور. برگشت آن نان را سر جایش گذاشت و نخورد. شب را گرسنه خوابید. صبح آمد خدمت استاد. مشغول درس بودند، یک خانمی رسید. گفت که من وضع مالی خوبی دارم یک دختر‌ در‌ این دنیا دارم دلم می‌خواهد شما یک داماد برای ما پیدا کنید همه امکانات هم من دارم. استاد می‌گوید همین آقا.

ازدواج واقع می‌شود. می‌رود داخل خانه آن خانم و می‌بیند که آن خانه همان است که دیروز می‌خواست یک نان از آن بردارد. گاهی این شکلی است که اگر‌ ما از یک حرام صرف نظر کنیم این‌گونه خداوند پاداش می‌دهد.

۶. عاقبت اندیشی

عاقبت اندیشی داشته باشیم. لذت الان را فدای لذت آتی کنیم. ما لذایذی در پیش داریم، یک زندگی ابدی در پیش داریم. من اگر اینجا از یک لذت نفسانی برای خدا بگذرم خدا به اضعاف مضاعف، لذت بالاتری را در عالم بعد به من خواهد داد.

۷. توبه

در همه حال توبه کنیم. با همه این مراقبت‌ها گاهی خطا سر می‌زند، بلافاصله توبه کنید. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»[2] خدا کسانی که زیاد توبه می‌کنند را دوست دارد. یعنی کسی که تا خطا می‌کند برمی‌گردد، استغفار می‌کند، جبران می‌کند، نمی‌گذارد تلنبار شود. و از این بالاتر کسانی که می‌خواهند پاک شوند و دنبال پاک‌ شدن هستند خدا دوستشان دارد. نه این که پاک شدند، بلکه دارد تلاش می‌کند که پاک‌ شود.

جوانان عزیز، بزرگان، برادران و خواهران در معامله با خدا یقین داشته باشید که ما ضرر نمی‌کنیم.


[1] امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید: در پایان سخنرانی مهم پیامبر(ص) دربارۀ ماه رمضان، برخاستم و عرض کردم: «یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْر؛ ای پیامبر خدا! بهترین کارها در این ماه چیست؟» فرمود: «یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ؛ ای اباالحسن! بهترین اعمال در این ماه، اجتناب از حرام‌های خدا است.» [وسائل الشیعه، ج 10، ص 314]

[2] سوره بقره، آیه ۲۲۲.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. M می گوید

    باسلام استاد عالی بود ممنونم

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از لطف شما سپاسگزاریم

  2. یک مادر می گوید

    به خاطر شرایط مالی سخت من و شوهر و فرزندم با پدر و مادرم زندگی می‌کنیم.بارها تصمیم گرفتیم خونه ای اجاره کنیم اما پدر و مادر من راضی نشدن که پول اجاره بدیم و گفتن جمع کنین خونه بخرین. من همیشه شاکر خدا بخاطر سقف و دیواری که داریم هستم و دستبوس پدر و مادرم برای این لطفشون. اما شرایط سخت و دشواری رو دارم سپری میکنم.سال هاست نتونستیم خونه بخریم. گاهی پدر مادر یا برادرم صحبت هایی رو میکنن که واقعا دلم به درد میاد.مخصوصا وقتی میبینم بقیه رو به حمایت میلیاردی از فرزندانشون تشویق میکنن ک خودشون گاها بابت این سقف و غذا هم منت میذارن و ناخودآگاه پرخاش میکنم.بیشتر از اون منت گذاشتن اون تبعیضی که بین من و برادرم یا در عین حال که بقیه رو تشویق به کمک به بچه هاشون میکنن با من اینطوری برخورد میکنن… تو این شرایط من چطور گناه نکنم؟ بارها از خدا خواستم کمکم کنه محکم باشم.چاره سازم باشه.کمک کنه خونه بخریم با پول حلال. یک نفر خیر رو سر راهمون قرار بده خونه قسطی بهمون بده…تا من بخاطر منت گذاشتن پدر و مادرم ناراحت نشم و باهاشون درگیر نشم و گناه نکنم… اما نشد.
    منو راهنمایی کنین؟

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      شرایطی که گفتید خیلی سخته. ان شا الله خداوند به شما کمک کنه. فقط این رو فراموش نکنید که ابراز ناراحتی و یا خدای ناکرده درگیر شدن با اطرافیان کاری رو درست نمی‌کنه بلکه کار رو سخت تر می‌کنه.

      با توجه به شرایط خاصی که شما دارید توصیه می‌کنیم حتما به یک کارشناس و مشاور مذهبی متخصص مراجعه نمایید. تا بصورت جزئی و کامل به شما کمک کنند.
      در این زمینه مجموعه‌های مشاوره تخصصی هم هستند که با رویکرد اسلامی و مذهبی مشاوره می‌دهند. مثل مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی. این مرکز کارشناسان خوبی داره. هم به سوالات دینی پاسخ میده و هم مشاوره رایگان داره. برای ارتباط با مرکز ملی پاسخگویی میتونید به سایتش مراجعه کنید یا با شماره « ۰۹۶۴۰۰ » تماس بگیرید.

  3. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من مشکلی دارم که بر اثر کثرت گناهان شخصیت و خلق و خویم شهوانی شده و همچنین بسیار تاکید میکنم بسیار چشم ناپاک و هرزه شدم متاسفانه بطریکه باعث آبرو ریزی متعدد شده.
    لطفا راهکار عملی ارایه بدهید وگرنه مرا به حال خود واگذارید.

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      قدم اول در توبه، پشیمانی است که الحمد لله شما دارید و مطمئن باشید خدا هم به شما کمک خواهد کرد و هیچگاه مایوس نشوید.
      چند نکته به طور خلاصه عرض میکنم که در مقاله هم اومده و می‌تونه کمک کنه:
      ۱. دعا و توسل: اول از همه از خدا بخواهید که کمک کنه. یادمون نره که خدا قدرت بی نهایت و محبت بی نهایت داره.
      ۲. تصمیم جدی بر ترک گناه
      ۳. حتما حتما از جاهایی که در معرض گناه قرار می‌گیرید دوری کنید. چه فضای مجازی و چه فضای حقیقی.
      ۴. قانون تاخیر: در گام اول یک دقیقه گناه رو به تاخیر بیاندازید. بعد از مدتی بکنید ۲ دقیقه و بعد ۵ دقیقه. یعنی گناه رو با تاخیر انجام بدین. این کار نفس انسان رو سرگرم میکنه و باعث میشه بعد از مدتی بتوانیم گناه رو ترک کنیم.
      ۵. اگر مرتکب گناه شدید سریع توبه کنید
      ۶. برای گناه جریمه بذارید. مثلا اگر مرتکب گناه شدید مقداری صدقه بدهید.

  4. ابراهیم می گوید

    هرکاری میکنم فایده نداره این راه حل ها برام تکراریه تنها راهش سرگرم شدنه به نون حلال درآوردنه و محبته

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      اتفاقا درسته. یکی از راههای ترک گناه، سرگرم شدن به کار و فعالیت‌های حلال است.

  5. امیر حسین می گوید

    ممنون از لطف شما که مارا راهنمایی کردید

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از محبت شما سپاسگزاریم

  6. سرباز گمنام می گوید

    سلام

    بسیار عالی

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از لطف شما سپاسگزاریم

  7. مهدی می گوید

    عالیه

    1. ایمانور می گوید

      از لطف شما سپاسگزاریم