صحبت‌های مهم دکتر میرباقری درباره عملیات ایران علیه اسرائیل (وعده صادق)

قرآن کریم، کتابی کامل برای زندگی فردی و اجتماعی انسان است. جامعیت این کتاب آسمانی تا آنجاست که در حوزه‌های مختلف اعم از اخلاق، آداب معاشرت، مباحث خانواده، نظام ارتباطی و حتی جنگ، آیات و نکات بسیار مهم و کاربردی را ارائه می‌دهد.

انسان اگر به دنبال سعادت و راه های سلامت باشد، با انطباق امور زندگی با آیات قرآن به این مهم دست می‌یابد. قرآن در تمام شئونات اجتماعی سخن می‌گوید و راهکار ارائه می‌دهد.

با توجه به انجام عملیات وعده صادق بر علیه اسرائیل غاصب، دکتر سید محسن میرباقری به انطباق این عملیات با آیات قرآن و اهمیت و جایگاه دفاع از حق و  پاسخ به ظالم می‌پردازد که این مقاله، متن صحبت‌های ایشان است.

صحبت‌ها و توضیحات استاد میرباقری را می‌توانید در کلیپ زیر ببینید.

کلیپ بررسی عملیات ایران علیه اسرائیل (وعده صادق)

پاسخ بدی با نیکی در قرآن

قرآن کریم دستور می‌دهد اگر کسی به شما بدی کرد، بدی او را با خوبی از خود دفع کنید. «ٱدۡفَعۡ بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِي بَيۡنَكَ وَبَيۡنَهُ عَدَٰوَةٞ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيم[1]»، هميشه بدى (خلق) را به بهترين شيوه (كه خير و نيكى است پاداش ده و) دور كن تا همان كس كه گويى با تو بر سر دشمنى است دوست تو گردد.

در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) نیز این موضوع رعایت می‌شد و پاسخ بدی‌ها با نیکی کردن داده می‌شد. نمونه روشن آن برخورد و محبت امام حسن مجتبی (ع) با مرد شامی که به حضرت ناسزا گفت و یا عیادت رسول خدا (ص) از مردی که هر روز بر سر ایشان خاکستر می‌ریخت و … می‌باشد که با برخورد محبت آمیز این بزرگان، افرادی از رفتار خود پشیمان شده و از دوستاران اهل بیت (ع) شدند.

كار زشت و نكو نشد يكسان                 كار بد را به كار نيك بران

آنكه بوده است با تو خصم قديم          مى شود زين رويه يار حميم

حال و هوای جنگ در قرآن

وقتی آیات قرآن وارد مقوله جنگ می‌شود حال و هوای دیگری پیدا می‌کند؛ زیرا در مواقعی حتی برای مسلمانان مبارزه و دفاع ضرورت دارد. اولین آیه‌ای که به مسلمانان اجازه جهاد و قتال با مشرکان داده شد، آیه 39 سوره حج بود.

خداوند در این آیه می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»، به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‌اند و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست.

زمانی که پیامبر اکرم (ص) در مکه بودند، اذن جهاد نمی‌دادند. پس از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی،  قدرت نظامی برای مسلمانان حاصل گردید. از این رو، از سوی پروردگار به حضرت محمد (ص) آن هم به دلیل «بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»، چون مسلمانان مورد ظلم قرار گرفتند، اذن جهاد داده شد. این افراد مهاجران مسلمانی بودند که توسط مشرکان از مکه اخراج شده بودند و حق داشتند از خود دفاع کنند.

رخصت جنگ از سوی پروردگار برای دفع شر

خداوند می‌فرماید: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا[2]»، اگر خدا (رخصت جنگ ندهد و) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دِیرها و مساجدی که در آن (نماز و) ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود.

آنچه در غزه طی مدت شش ماه است توسط اسراییل جنایتکار انجام می‌شود، تخریب مساجد و اماکن دینی و مذهبی و حتی بیمارستان‌هاست و اگر کسی نباشد تا با آنها مقابله کند جنایت را از حد می‌گذرانند.

ورود قرآن به حوزه جنگ و جهاد

موضوع قرآن در بحث جهاد شدید است. اگر آیات رزم قرآن با دیگر کتاب‌های جنگ صلیبی مقایسه شود، خواهیم دید که قرآن برنامه جامع و کاملی نسبت به موضوع جنگ دارد.

در آیات قرآن آمده است که در جنگ تعدی نکنید، اما اگر به شما تعدی شد از خود دفاع کنید. « فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ[3]»، پس اگر آنها حرمت نگه نداشته و با شما قتال کردند، شما نیز قصاص کنید. هر که بر شما به ستم دست دراز کند او را از پای در آورید به قدر ستمی که به شما رسانده است.

جدیت در دفاع

قرآن درباره یاوران رسول اکرم (ص) که یاوران امام زمان (عج) هستند در آخرین آیه سوره فتح می‌فرماید: «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ[4]»، یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوی‌دل و سخت هستند… . بنا بر این آیه زمانی که صحبت از جنگ می شود دیگر باید جدی بود و از حق خود دفاع کرد و به دشمن اجازه تعدی و ویرانگری نداد. این دستور مستقیم قرآن به مسلمانان است و باید به آن عمل کرد.

سپاه رعب، یارگیر مسلمانان در جنگ بر علیه مشرکان

در آیه ۱۳ سوره توبه آمده است که« أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»، آیا با قومی که عهد و پیمان خود را شکستند و اهتمام کردند که رسول خدا را (از شهر و وطن خود) بیرون کنند قتال و کار زار نمی‌کنید؟ در صورتی که آنها اول بار به دشمنی و قتال شما برخاستند، آیا از آنها ترس دارید؟ و حال آنکه سزاوارتر آن است که از خدا بترسید اگر اهل ایمانید.

منظور از آیه این است که اگر مومن هستید از دشمن نترسید و به مردم ترس را القا نکنید. با وجود خداوند و حضور امام زمان (عج) نباید ترسید و با توکل بر خدا به مبارزه با کفار پرداخت.

خداوند از سپاه اسلام رعبی در دل دشمن انداخته است که هیچ حرکتی نمی‌تواند انجام دهد. همان طور که دیده شد پس از عملیات حمله به پایگاه عین الاسد (پایگاه آمریکایی) در عراق دشمن نتوانست پاسخی بدهد. این همان ترسی است که دشمن در جنگ بدر در دل دشمنان اسلام انداخت و این جنگ به نفع مسلمانان به پایان رسید.

در جنگ بدر خداوند به ملائکه وحی کرد من با شما هستم بروید و دل مومنین را آرام کنید. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ[5]»، اوست خدایی که آرامش و وقار بر دل‌های مؤمنان آورد. پس از انجام عملیات وعده صادق توسط سپاهیان اسلام بر علیه اسرائیل غاصب و کودک‌کش و انتشار این خبر دل مومنین شاد و آرام شد.

آیه منطبق با علمیات وعده صادق

خداوند در آیه 13 سوره توبه می‌گوید مؤمنین با اتکا به خداوند باید حق را احقاق کنند و با سران کفر به مبارزه بپردازند. سپس در آیه بعد می فرماید: « قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ[6]»، با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات می‌کند؛ و آنان را رسوا می‌سازد؛ و سینه گروهی از مؤمنان را شفا می‌بخشد.

در این آیه پرمعنا خداوند چهار وعده می‌دهد:

1ـ «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ»، شما با این جنایتکاران بجنگید، خداوند آنها را به دست شما عذاب می‌کند؛

2. «وَيُخْزِهِمْ»، آنها را ذلیل و خوار می‌کند؛

۳. «وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ»، خدا شما را بر آنها نصرت می‌بخشد و پیروز می‌کند؛

۴. «وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ»، خدا دل مومنین را شفا می‌دهد.

آیا وعده‌های آیه ۱۴ سوره توبه در عملیات وعده صادق اتفاق افتاد؟

رژیم منحوس اسرائیل شش ماه در غزه کشتار به راه انداخت و به پیر و جوان، زن و کودک رحم نکرد. او فجیع‌ترین و بی‌شرمانه‌ترین جنایات را در حق مردم بخصوص زنان و کودکان مرتکب شد.

با انجام عملیات وعده صادق، اسرائیل از حیثیت افتاد، امور داخلی آنها بهم ریخت. دل مومنین از ظلم و ستمی که در این مدت به مردم مردم فلسطین روا داشتند، خون بود که با انجام عملیات خوشحال گردید و چهار وعده ای که خداوند جبار در این آیه داده بود، به وضوح در این مبارزه دیده شد و به تحقق پیوست.

خوشحالی اهل ایمان

اگر مومنین از این پیروزی شاد شده و آرام هستند، بدانند که این خوشحالی از آن اهل ایمان است و از آنها جدا نمی‌شود. آنها از ضربه ای که به دست مومنین به ظالمان زده شده، وجد و شعف یافته‌اند. شیعیان عاشق امام زمان (عج) از این پیروزی دلشادند و از این که فرماندهی این عملیات را رهبر زعیم و حکیم ایران، مردی از سلاله پیغمبر (ص)، بر عهده داشت، باید خوشحال باشند و به آن افتخار کنند.

خوشحالی مسلمانان

مسلمانان نیز از این که کار به دست یک دولت اسلامی انجام شده و اسرائیل جنایتکار را ذلیل گردیده،‌ باید مسرور باشند. رژیمی صهیونیستی، با غصب سرزمین‌های مسلمانان و کشت و کشتار آنها روی کار آمد و تشکیل شد.

هیچ قدرتی در دنیا توان مقابله با او را نداشت و مأمنی شد برای مستکبران عالم، اما در حال حاضر ایران قدرتمند که خداوند این شجاعت و شهامت را به آن عطا نموده در مقابلش قد عَلم کرد و به خونخواهی مظلوم به میدان آمد. این حرکت و پیروزی عظیم برای مسلمانان جای بسی خوشحالی و خرسندیست که پرچم دفاع از اسلام و مسلمانان را برافراشته است.  

خوشحالی ملی‌گرایان و عدالت خواهان

اگر کسی در خط ایمان، فکر نمی‌کند و ملی‌گراست و ملیتش را دوست دارد باید از این ظفر و پیروزی خوشحال باشد، زیرا پاسخ ایران مقتدر در مقابل تعدی که به خاک وطن و به سفارت ایران در سوریه شده، بود و ایران قوی با توکل بر خدا به تعدی اسرائیل غاصب پاسخ داد.

خرسندی افراد عدالت خواه نیز از این پیروزی دور از انتظار نیست؛ زیرا کشتار و جنایات رژیم منحوس اسرائیل از حد گذشته و شب و روز در جلوی چشمان جهانیان به مردم غزه آسیب زد که این به دور از عدالت است.

از پاسخ اسرائیل نگران نباشید 

دکتر میرباقری در پاسخ به این نگرانی می‌گویند: نکته مهم این که بعضی از افراد که بر اساس آیات قرآن، از اهل ایمان هستند از انجام عملیات صادق خوشحالند، اما نگران پاسخگویی اسرائیل هستند، به آنها باید گفت:

۱. این عملیات در پاسخ به جسارت اسرائیل در حمله به سفارت ایران در سوریه بود و پاسخگویی به آن به نفع اسرائیل نخواهد بود؛

۲. در صورت اقدام اسرائیل، او پاسخی شدیدتر و سریعتر از دفعه قبل خواهد دید.

۳. بر فرض پاسخ اسرائیل، چه بسا با برخورد ایران با او، آه مظلومان غزه برآورده شده و نابودی این رژیم منحوس رقم بخورد.

توصیه استاد میرباقری برای آرامش قلب و رفع ترس

دکتر سید محسن میرباقری توصیه می‌کنند برای بردن قلب‌ها به سوی آرامش، آیه ۴ سوره فتح را تلاوت کنید: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا»، اوست خدایی که سکینت و وقار بر دلهای مؤمنان آورد تا بر یقین و ایمانشان بیفزاید، و سپاه قوای آسمان‌ها و زمین همه لشکر خداست و خدا دانا و به حکمت نظام آفرینش آگاه است. قرآن کریم با این آیه قلوب مومنین را آرامش می‌دهد.

همچنین استاد برای رفع ترس از دل‌ها توصیه کردند ۵ آیة الکرسی به نیت حفاظت و سرافرازی کشور، رهبر عزیز، ‌رزمندگان اسلام و خانواده ها خوانده شود تا همه این مجموعه در حفظ الهی باشند و ما هم به اندازه دعا و صدقه و آیة الکرسی در این جهاد و رزم مقدس شریک باشیم.

سخن آخر

در پایان باید گفت خداوند متعال در آیات قرآن به مومنین وعده داده که برای دفاع از دین و حق‌شان به میدان کارزار و مبارزه بیایند و  خداوند آنها را با ایجاد رعب در دل دشمنان یاری می‌رساند. وعده خداوند حق است و نمونه بارز آن در عملیات اخیر ایران بر علیه اسرائیل دیده شد که نامی برازنده بر آنها نهاده و با عنایت پروردگار و حضرت ولی عصر (عج) به پیروزی سپاه اسلام بر کفر ختم گردید و آرامش و شادی مهمان قلب مومنین و مظلومان عالم گردید. 


[1] . سوره فصلت، آیه ۳۴

[2] . سوره حج، آیه ۴۰

[3] . سوره بقره، آیه ۱۹۴

[4] . سوره فتح، آیه ۲۹

[5] . سوره فتح، آیه ۴

[6] . سوره توبه، آیه ۱۴

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.