برای افزایش روزی چه کنیم؟

در قرآن کریم دعاهایی وجود دارد که در افزایش روزی موثر است. به گفته بزرگان برخی از آیات شریفه قرآن که در مورد رازقیت خداوند است برای افزایش رزق و روزی بسیار مجرب است. در این مقاله از زبان دکتر میرباقری دعاهای قرآنی برای افزایش روزی را بررسی می‌کنیم. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: برای افزایش روزی چه کنیم؟

دعای قرآنی برای افزایش روزی

سوال: خیلی‌ها می‌خواهند گشایش در روزیشان بشود آیا أدعیه‌ای برای گشایش روزی داریم؟

پاسخ استاد: در بین اذکار می‌گویند ذکر «یا رزّاق» در روزی موثر است. در قرآن نیز دعاهایی است در این زمینه که خیلی موثر است.

۱. آیه ۵۸ سوره ذاریات: توجه به رازقیت خداوند

یک آیه در سوره ذاریات است که «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»[1] و مجرب است. این دعا یک فرازی از قرآن است. این یک ذکر است برای توجه به رازقیت خداوند.

۲. آیه ۲ و ۳ سوره طلاق: روزی از جایی که فکرش را نمی‌کنید

 یک آیه هم در سوره مبارکه طلاق است: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»[2] که این اولا یک وعده الهی است که اگر کسی متقی باشد خدا بی حساب از یک طریق محاسبه نشده به او روزی می‌دهد.

خدا رحمت کند حاج آقای سید هادی محدث را. ایشان به اصطلاح از مردان قرآنی کشور ما بود. در سن پیری خیلی شور جوانی نسبت به قرآن و تبلیغ قرآن داشت. مصاحبه‌ای شده بود در مجله رشد با پسر ایشان. ایشان می‌گفت من به پدرم گفتم که شما اصلا به فکر آینده نیستید. آخه یک چیزی ، یک پس اندازی داشته باشید. گفتند من یک عمری است با توکل به خدا زندگی کردم هیچ وقت هم درنمانده‌ام. با اینکه معلم بودند و درآمد بالایی نداشتند. ولی واقعیت این است که «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»[3] اگر کسی متقی باشد خدا راه خروجی برای او قرار می‌دهد. «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»[4] از راهی که حساب نمی‌کند به او روزی می‌دهد.

یک کسی تجارت خانه‌اش است، محل کسبش هست، به امید آن‌جا است. اما این شخص اصلا «مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب» از جایی که گمان نمی‌کند روزی داده می‌شود. در ادامه دارد که: «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»[5]  کسی به خدا توکل کند خدا برای او بس است. «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»[6] خداوند امر او را می‌رساند. یعنی به سرمنزلی که باید برسد، می‌رسد. خدا برای هر چیزی یک سرآمدی، تقدیری، اندازه‌ای قرار داده است.

۳. خواندن سوره واقعه

علاوه بر این تلاوت برخی از سوره‌ها هم توصیه شده است. مثلا خواندن سوره واقعه، در شب بخصوص. می‌گویند در هر شب کسی مداومت کند بر خواندن سوره واقعه وسعت رزق می‌آورد.

من دیدم که برخی از بزرگان این‌گونه عمل می‌کنند که در نافله عشاء که دو رکعت نشسته است گفته‌اند که مستحب است صد آیه قرآن بخوانید؛ بزرگان این سوره واقعه را در یک رکعت و سوره توحید را در یک رکعت دیگر می‌خوانند. 96 آیه سوره واقعه و 4 آیه سوره توحید مجموعا  می‌شود صد آیه.


[1] سوره ذاریات، آیه ۵۸.

[2] سوره طلاق، آیه ۲ و ۳.

[3] سوره طلاق، آیه ۲.

[4] سوره طلاق، آیه ۳.

[5] سوره طلاق، آیه ۳.

[6] سوره طلاق، آیه ۳.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محسن می گوید

    آخر هر نماز ذکر کیمیا بخوانید . آیت الکرسی ،سه بار قل هوالله احد،سه بار صلوات،وسه مرتبه آیه دو وسه سوره طلاق .من یتق الله یجعل له مخرجا….

انس با قرآن