مصرف صحیح طعم ترش

طعم ترش و مواد غذایی ترش ویژگیهایی دارند. در طب ایرانی برای استفاده از ترشیجات قوانینی وجود دارد که مراعات آن به سلامتی انسان کمک می‌کند. در این مقاله ویژگی‌های طعم ترش را بیان کرده و عوارض مصرف زیاد ترشی را بررسی می‌کنیم. برخی از عناوین مطرح شده در این مقاله عبارتند از:

  • مصرف صحیح طعم ترش
  • عوارض مصرف زیاد طعم ترش
    • ضعف اعصاب
    • پیری زودرس
    • ضعف سیستم عصبی و دیگر عوارض مشابه تندی
    • بی‌حالی و سستی بدن
    • کاهش قدرت یادگیری
    • ناباروری در زنان
  • یک استثناء در استفاده از طعم ترش
  • استفاده از ترش‌های ملایم
  • استفاده از طعم ترش به عنوان چاشنی غذا

چکیده

  • عوارض مصرف زیاد طعم ترش عبارت است از:
    1. ضعف اعصاب
    2. پیری زودرس
    3. دیگر عوارض مشابه تندی
    4. بی‌حالی و سستی بدن
    5. کاهش قدرت یادگیری
    6. ناباروری در زنان

  • طعم‌های ترش دو گروه هستند:
    1. خیلی تند و تیز هستند مثل سرکه
    2. طعم‌های ترش ملایم مثل طعم ترشِ آلو، مثل طعم ترش تمر هندی، زغال اخته و آب نارنج

  • طعم ترش از طعم‌های مفید است که بهتر است در غذاها بیشتر به عنوان چاشنی استفاده کنید و مستقیماً این طعم ترش را وارد حلق نکنید. زیرا باعث ضعف سیستم تنفسی (حلق، حنجره و ریه) می‌شود.

مصرف صحیح طعم ترش

به سراغ یکی از طعم‌های غذایی می‌رویم. طعم ترشی طعمی است که الآن می‌خواهیم در مورد آن با هم صحبت بکنیم. ترشی‌ها در مجموع دو یا سه تا از اندام‌های ما را بیش از اندازه ضعیف می‌کنند. یکی سیستم مغزی ما است. یکی سیستم عصبی است و یکی سیستم تنفسی است.

عوارض مصرف زیاد طعم ترش

برخی عوارض مصرف زیاد طعم ترش عبارتند از:

۱. ضعف اعصاب

 امّا در سیستم مغز و اعصاب دقت داشته باشیم اگر در خوردن طعم ترش افراط بشود، حتماً باعث می‌شود شما ضعف اعصاب پیدا بکنید، اعصاب قوای دماغی پیدا بکنید و کم کم باعث می‌شود یادگیری شما، تمرکز شما، به یاد آوردن شما، قدرت تفکر شما، همۀ قوایی که در مغز قرار است مدیریت و سامان‌دهی بشود، با مشکل مواجه بشود.

۲. پیری زودرس

در طب سنتی می‌گوییم: اگر می‌خواهید خود را جوان نگه بدارید، بیش از حد تند و ترش نخورید. ترشی پیری زودرس می‌آورد، طول عمر را کوتاه می‌کند و باعث می‌شود حتی از لحاظ ظاهری، پوست و نمای ظاهری بدن هم حالت پیری به خود بگیرد و یکی از عواملی که حالا کسانی که می‌خواهند پرورش‌های جسمی و ظاهر خود را هم در مسائل تربیتی در نظر داشته باشند، به یاد داشته باشند استفادۀ بیش از حد از ترشی‌ها پوست و ظاهر را هم خراب می‌کند و پیری زودرس می‌آورد.

 خصوصاً بحث ما ترشی‌هایی است که با سرکه درست می‌شود. سرکه به خاطر آن حدّت خاصی که دارد، باید در این امر بیش از بقیه مورد توجه قرار بگیرد.

۳. ضعف سیستم عصبی و دیگر عوارض مشابه تندی

ترشی‌ها از طعم‌های مورد علاقۀ بسیاری از بچه‌ها هستند. در مسائل تغذیۀ زمان مدرسه، جوان‌ها در مقطع دانشگاه و اگر قرار است برای جوان خود، کودک خود که دارد درس می‌خواند، کار تربیتی می‌کند، کار آموزشی می‌کند، میان وعده‌ای ببرید، طعمی که می‌خواهید استفاده بکنید خیلی مهم است که بدانید اگر طعم ترش بیش از حد استفاده بشود، مکرر و طولانی استفاده بشود، ممکن است در آن لحظه یک حالت هوشیاری و نشاطی برای کودک یا جوان بیاورد امّا به مرور زمان سیستم و قوای عصبی را ضعیف می‌کند.

ترشی‌ها حدت دارند. وقتی که مکرر استفاده می‌شوند، به مرور آرام و آرام به سیستم عصبی لطمه می‌زنند و باعث می‌شوند که شما هم تحریک‌پذیر بشوید. مثل نتایجی که در مورد مصرف زیاد طعم تند وجود دارد. چون این دو در عامل خشکی با هم مشترک هستند. یعنی هم طعم‌های تند بسیار خشک هستند و هم طعم‌های ترش خشک هستند. خصوصاً ترشی‌هایی که مثل ترشی‌های سرکه‌ای حدت دارند، این حدت باعث می‌شود تحریک‌پذیری ایجاد بکند، عدم تمرکز وسواس فکری، بدخوابی همان چیزهایی که در مورد تندی وجود دارد، در این مورد هم صادق است.

۴. بی‌حالی و سستی بدن

 علاوه بر این‌که ما در ترشی‌ها عارضه و مشکل بسیار جدی، بی‌حالی و بی‌حسی و سستی بدن را هم داریم. چون طعم تند، گرمِ خشک است امّا طعم ترش تند و تیز سردِ خشک است. یعنی تمام آن مشکلات را دارد، علاوه بر آن عوارض، عوارضی دیگر سردی مثل، بی‌حس و حالی، کسالت، رخوت را هم دارد و در مورد کسانی که سرد مزاج باشند، باعث می‌شود حالت‌های خواب آلودگی‌های بیش از حد یا مشکلات دیگر هم به آن اضافه بشود. در عین حال که وقتی می‌خواهند به خواب بروند، خواب خوب و عمیقی هم ندارند. یعنی یک مشکل دوگانه پیدا می‌کنند.

۵. کاهش قدرت یادگیری

به یاد داشته باشیم اگر زیادی از طعم ترش استفاده کردیم -خصوصاً در مقطعی که به یادگیری و فعالیت‌های ذهنی نیاز داریم- کاهش قدرت یادگیری و تفکر از عوارض آن است. افزایش وسواس‌های فکری از عوارض آن است.

۶. ناباروری در زنان

 یک مشکل جدی که ممکن است در این مقطع در کودکان یا جوانان مؤنث، دختر خانم‌ها در آینده پیدا بکنیم مشکل ناباروری است.

اولین قدم در بحث تربیت، بهداشت نسل است. یک مبحث خیلی مفصل و جدی است. بحث بهداشت نسل باید تخصصی مورد بررسی قرار گیرد که چه کار بکنیم از اول جنین، سالم با مزاج خوب، با مزاج محکم به وجود بیاید و به دنیا بیاید تا حالا مسائل تربیتی بتواند خیلی خوب روی آن شکل بگیرد و او چه در مسائل جسمی و پرورش جسمی خود و چه در مسائل روحی موفق شود.

بنابراین یک مشکل جدی هم که خوردن بیش از حد ترشی‌ها این‌جا ایجاد می‌کند، این است که ما این زمینه را هم داریم خراب می‌کنیم. یعنی هم ناباروری و هم سوء مزاجات سرد و خشک جنین را می‌توانیم به وجود بیاوریم. در آینده؛ یعنی لازم نیست همین الآن فرد باردار باشد.

یک استثناء در استفاده از طعم ترش

پس نه برای خشک مزاج‌ها، نه برای سرد مزاج‌ها خصوصاً طعم ترش را اصلاً توصیه نمی‌کنیم. امّا برای کسانی که یک مقداری از رطوبت مزاج گرم، مثل گرمی و تری، کسانی که غلبۀ دم دارند یا گرمی و تری مزاج آن‌ها بالا است، این‌ها می‌توانند کمی از طعم‌های ترش استفاده بکنند.

استفاده از ترش‌های ملایم

 امّا باز توصیۀ ما این است که سعی بکنید طعم ترش را ترش ملایم استفاده بکنید. طعم‌های ترش دو گروه می‌شوند. یا خیلی تند و تیز هستند همان طور که گفتم آن‌هایی که با سرکه ساخته می‌شوند و چیزهای مشابه سرکه. یعنی شما وقتی این طعم ترش را می‌خورید، سوزش در فضای حلق احساس می‌کنید. این‌ها به شدت سرد و خشک هستند. امّا طعم‌های ترش ملایم مثلاً فرض کنید مثل طعم ترشِ آلو، مثل طعم ترش تمر هندی، زغال اخته، آب نارنج یک طعم‌های ترش ملایم، این‌ها طعم‌های ترشی هستند که خشکی آن‌ها خیلی زیاد نیست. یعنی سرد هستند امّا بین خشکی و تری یک نوسانی دارند. این‌ها بیشتر اجازه داده می‌شوند که استفاده بشوند.

استفاده از طعم ترش به عنوان چاشنی غذا

اتفاقاً از طعم‌های مفید هستند، در غذاها بیشتر به عنوان چاشنی استفاده بکنید و مستقیماً این طعم ترش را وارد حلق نکنید. همان‌طور که گفتم ضعف سیستم تنفسی -که آغاز سیستم تنفسی از فضای دهان و حلق است- جزو عوارض این مشکل است. حلق را ضعیف می‌کند، حنجره را ضعیف می‌کند و می‌تواند آسیب‌های ریوی هم ایجاد بکند.

این را هم در ذهن خود داشته باشید و همیشه بدانید که وقتی دارید در مورد یک تغذیه، یک غذا تصمیم‌گیری می‌کنید، تمام نکاتی که در مورد آن است، مواد غذایی آن یا طعم‌هایی که دارید برای آن استفاده می‌کنید، همه در مسائل پرورشی، آموزشی، تربیتی شما می‌توانند تأثیرگذار باشند.

دکتر مژده پورحسینی

Cinque Terre

درس ششگانه سلامتی بخش

این مقاله بخشی از درس‌های طب سنتی-ایرانی است که توسط استاد ارجمند دکتر مژده پورحسینی در موسسه نورالمجتبی (ع) تدریس شده است. درس ششگانه سلامتی بخش به بررسی عوامل سلامتی و نقش آن در تربیت می‌پردازد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این درس به اینجا مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.