یک راه ساده برای درمان افکار منفی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی افکار منفی به ذهن انسان خطور می‌کند و این افکار باعث اذیت و رنجش ما می‌شود. منشأ افکار منفی و باطل معمولا شیطان است. در مقابل ملائکه افکار خوبی را به ذهن انسان  القاء می‌کنند. در این مقاله ضمن توضیح این مطلب، راه درمان افکار منفی را از زبان دکتر میرباقری دریافت خواهیم کرد. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: راه درمان افکار منفی

حدیث نفس چیست؟

حدیث نفس یعنی افکاری که به ذهن انسان القا می‌شود. مثل این‌که آدم خودش با خودش حرف بزند. معمولا منشا این افکار باطل، شیطان است. در مقابل گاهی ملائکه می‌آیند افکار خوبی را به ذهن انسان القاء می‌کنند. گاهی هم شیاطین افکار باطلی را به ذهن انسان القاء می‌کنند. مثلا به یک‌باره می‌آیند در یک امر اعتقادی انسان یک خللی وارد می‌کنند. خود این یک مساله مهمی است.

افکار منفی برای مومن

گاهی می‌آمدند نزد ائمه هدی (ع) شکوه می‌کردند که ما می‌ترسیم مومن نباشیم که این افکار به ذهن ما می‌آید. این افکار خلاف معتقدات ایمانی ما است. می‌فرمودند: نه؛ خود این نشانه ایمان است. در یک حدیث دارد که هیچ مومنی نیست که چهل روز بر او بگذرد مگر این‌که حدیث نفسی برای او پیش می‌آید.

درمان افکار منفی

هر وقت این اتفاق افتاد دو رکعت نماز بخواند از شر شیطان به خدا پناه ببرد. ان شاءالله برطرف می‌شود.

ذکر «لا اله الا الله»

در یک روایتی شخصی می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم من در قلبم گاهی یک مسائل بزرگی پیدا می‌شود که شاید منظورشان حدیث نفس است. می‌گوید من گاهی یک چیزهای بدی در ذهنم می‌آید. حضرت فرمودند که «قُلْ لا إلهَ إلاّ اللّه» هر وقت یک چنین چیزی به ذهنت آمد «لا اله الا الله» بگو. بعد این راوی حدیث می‌گوید: «فكُلَّما وَقَعَ في قَلبي شَيءٌ قلتُ: لا إلهَ إلاّ اللّهُ فيَذهَبُ عَنّي». هر وقت افکار باطلی به ذهنم می‌آمد همین که می‌گفتم «لا اله الا الله» این فکر از ذهن من می‌رفت.[1]

این اتفاق مبتلا به ما است. یعنی خیلی‌ها هستند که از این حالت شکوه دارند و می‌گویند که این‌ها افکار شما نیست نگران نباشید. ذکر «لا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه» و «لا اله الا الله» بگویید ان شاءالله برطرف می‌شود.


[1] عن ابنِ أبي عمير عن جميل بنِ درّاجٍ عن الإمام الصّادقِ عليه السلام: قلتُ لهُ: إنَّه يقَعُ في قلبي أمرٌ عظيمٌ، فقالَ: قلْ: لا إلهَ إلاّ اللّه ُ. قالَ جَميلٌ: فكُلَّما وَقَعَ في قَلبي شَيءٌ قلتُ: لا إلهَ إلاّ اللّه ُ فيَذهَبُ عَنّي. [الكافي : 2/424/2.]

به نقل از ابن ابى عمير از جميل بن درّاج:  به امام صادق عليه السلام عرض كردم: در قلبم وسوسه افتاده است. حضرت به او فرمود: بگو: «لا اله الاّ اللّه». جميل می‌گويد: هر وقت در دلم چيزى [از وسوسه‌ها و تشكيكات ذهنى ]مى‌افتاد، مى‌گفتم: «لا اله الاّ اللّه». آن چيز از دلم بيرون مى‌رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. علی حمزه می گوید

    الا به ذکر الله تطمئن القلوب

    1. ایمانور می گوید

      تشکر از پیام شما

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    در مورد افکار منفی و دستوراتی که معصومین میدادن.
    این دستور لااله الا الله….(( یا
    لا حول ولا….
    دستوراتی هست که ب اشخاص ب نصبت حالاتشون میدادن.
    مثلا امام معصوم به باطن فرد نگاه میکرد نصبت به مزاجش دستور ذکر میداد تا اون شخص میگفت حالاتش برطرف میشد..اما بنده وقتی میگم شاید اثر نداره و با ی ذکر و یه دستور دیگه مشکلم حل میشه…برای همین اساتید برای هر فردی ب حال خودش دستور میدادن..
    البته شما بزرگوار توضیح بدید شاید حقیر اشتباه میکنم

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      اصل این مطلب درست است. دستورات بزرگان گاهی فردی است. مثلا برای یک فرد روزه مستحبی و برای فرد دیگر نماز مستحبی توصیه می‌شود.
      این در مرحله ایجابی است و حالت بدی را برای مستحبات و اذکار بیان نمی‌کند.
      اما این که بگوییم یک ذکر الهی و توحیدی مثل لا اله الا الله باعث فقر می‌شود این حرف صحیح نیست. یعنی یک اثر بد برای یک ذکر الهی. اذکار الهی که معصومین (ع) برای ما آورده‌اند همه‌اش نور و رحمت است.
      آنچه شما گفتید هم این بود که فلان دستور ممکن است برای من اثر نداشته باشد. این صحیح است. اما نه اینکه اثر بدی داشته باشد.

انس با قرآن