همسرم خمس نمی‌دهد

پرداخت خمس یکی از واجبات شرعی است که باعث طهارت و برکت در مال و دارایی انسان می‌شود. باید توجه داشت که خمس به مخارج سالیانه انسان تعلق نمی‌گیرد بلکه در پایان هر سال اگر مازاد بر مخارج ما چیزی باقی بماند باید خمس آن را پرداخت کنیم. برخی از خواهران سوال می‌کنند که همسرم خیلی مقید به پرداخت خمس نیست، یا اصلا خمس نمی‌دهد. تکلیف ما چیست؟ آیا مواد غذایی که او می‌آورد برای ما حلال است؟ پاسخ این سوال را از زبان دکتر میرباقری دریافت می‌نمایید. در این مقاله ویدیو و متن بیانات استاد ارائه شده است.

ویدیو: همسرم خمس نمیده آیا مواد غذایی که ما می‌خوریم حلاله؟

همسرم خمس نمی‌دهد

سوال: اگر همسر انسان مقید به پرداخت خمس نباشد چطور می‌‌شود متوجه شد که غذای انسان حلال است یا نه؟

در جایی که علم نداریم اصل بر حلال بودن است

یک نکته مهم که باید توجه داشت این است که ما در حلال و حرام، تابع علم هستیم. یعنی اصل بر این است که هر چیزی برای ما حلال است، مگر این‌که حرمتی را در او بیابیم، یا علم داشته باشیم. حالا اگر همسر انسان خمس ندهد تمام درآمدهای او که معلوم نیست مشمول خمس بشود. مثلا پولی را که امروز در می‌‌آورد و بلافاصله هم آن‌را برای منزل هزینه می‌‌کند، دیگر خمسی برای آن واجب نمی‌شود. بنابراین بانوی منزل، بر او تکلیفی نیست.

در صورت علم چه کنیم؟

مگر این‌که بداند مثلا این شئ از پولی که خمس نداده، تهیه شده است. یعنی پولی که خمس بر آن تعلق گرفته شده و خمسش داده نشده است.

در صورت تمکن مالی می‌توان احتیاط کرد

حالا اگر این خواهر بزرگواری که سوال فرمودند بخواهند احتیاط کنند شاید جا داشته باشد این‌جا خودشان از آن مواد غذایی که می‌‌آید در منزل یک محاسبه‌ای بکنند. اگر امکان دارد برایشان و تمکن مالی دارند؛ یک پنجم به عنوان خمس بپردازند. در این صورت اگر خمسی هم به آن مال تعلق گرفته باشد؛ دیگر خمسش پرداخته می‌‌شود. البته اگر هم امکانش نبود باید بگویند انشاءالله بر من تکلیفی نیست و من نمی‌‌دانم. شاید این مال متعلق خمس نشده است. یعنی خمسی در آن وجود ندارد. این مال  ان‌شاءالله حلال است. این غذا بر ایشان حلال است. اما اگر احتیاط می‌‌خواهید بکنید، اگر توانش را دارید خمس آن مواد غذایی را بپردازید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انس با قرآن