لزوم تخلیه مجاری دفعی قبل از ورزش

بنا بر طب سنتی ایران یکی از نکاتی که قبل از ورزش باید مراعات شود تخلیه مجاری دفعی است. نیاز به دفع، قبل از ورزش باید پاسخ داده شود وگرنه اثرات بدی را به همراه دارد. در این مقاله ضمن بررسی این موضوع به عناوین زیر می‌پردازیم:

  • تخلیۀ مجاری دفعی قبل از ورزش
  • اثرات عدم تخلیه قبل از ورزش
    • حس اضطراب و استرس
    • بازگشت سموم به جریان خون
    • آسیب به اندام دفعی

چکیده

  • یک امر بسیار مهم که هنگام ورزش کردن باید به آن تأکید داشته باشید این است که هنگامی که احساس نیاز به دفع ادرار یا دفع مدفوع دارید، به هیچ وجه ورزش نکنید. یعنی از اصول مهم ورزش کردن این است که قبل از شروع ورزش باید تمام مجرای دفعی خود را پاک کنید.

  • اثرات عدم تخلیه مجاری دفعی عبارت است از:
    1. حس اضطراب و استرس
    2. بازگشت سموم به جریان خون
    3. آسیب به اندام دفعی

تخلیۀ مجاری دفعی قبل از ورزش

ورزش در سلامتی انسان بسیار موثر است اما آدابی دارد که باید به آن توجه شود تا نتیجه لازم به دست آید. یک امر بسیار مهم که هنگام ورزش کردن باید به آن تأکید داشته باشید و جزء برنامه‌ها و عادات اصلی شما برای انجام کارهای ورزشی باشد این است که هیچ وقت وقتی که احساس نیاز به دفع ادرار یا دفع مدفوع دارید، نباید بروید ورزش بکنید.

یعنی از اصول مهم ورزش کردن این است که قبل از شروع ورزش باید تمام مجرای دفعی خود را پاک بکنید و اصلاً این احساس نیازها وجود نداشته باشد. سرویس بهداشتی بروید، حتماً ادرار تخلیه بشود، حتماً اگر روده نیاز به دفع دارد تخلیه بشود و تازه حالا شروع به ورزش کردن بکنید.

اثرات عدم تخلیه قبل از ورزش

اگر قبل از ورزش مجاری دفعی تخلیه نشود اثرات بدی را به همراه دارد:

۱. حس اضطراب و استرس

به یاد داشته باشید یک نوع آسودگی در کل بدن بعد از تخلیۀ کامل مجرایی دفعی، محل‌های دفعی، انباشتگی مواد دفعی ایجاد می‌شود. اگر شما این احساس آسودگی را ایجاد بکنید، بهره‌مندی بدن شما از ورزش بالا می‌رود. بهره‌مندی مغز و قوای مغزی شما از ورزش بالا می‌رود.

 ممکن است در ظاهر برای شما غیر مرتبط به نظر برسد. امّا کلا فشار ادرار درون مثانه ایجاد استرس و اضطراب می‌کند. کشیده شدن بیش از حد کپسول انتهایی روده و ایجاد نیاز دفع، در بدن ایجاد اضطراب و ناآرامی می‌کند، تمرکز حواس را به هم می‌زند، حال را از حال مناسبی که به لحاظ انجام کارهایی که به آسودگی نیاز دارند منقلب می‌کنند.

الآن ما در مورد ورزش صحبت می‌کنیم. فرض کنید کودک شما می‌خواهد سر جلسۀ امتحان هم برود، اگر می‌خواهد برود یک مسابقه‌ای را بدهد، می‌خواهد خود را در یک شرایطی قرار بدهد که الآن نیاز دارد از تمام قوای خود استفاده بکند و همه را حاضر بکند، از اصول و شروط اولیۀ آن این است که حتماً مجاری دفعی، تخلیه و پاک بشوند و بدن در یک حالت آسودگی کامل قرار بگیرد و آن اضطراب و استرس‌هایی را که گفتم به خاطر این نیاز به دفع، نداشته باشد.

در مورد ورزش هم همین‌طور است. یعنی یکی از علل این است که حتماً آن آسودگی اولیۀ را و عدم اضطراب و استرس ناشی از فشار این اندام‌ها را باید برطرف کرد و با یک آرامش درونی کافی برای فعالیت ورزشی اقدام کرد که بهرۀ ورزش برای پاکسازی بدن بالا برود.

۲. بازگشت سموم به جریان خون

دوم این است که وقتی شما شروع به فعالیت ورزشی می‌کنید، اگر مجاری دفعی شما، مکان‌های انباشته شدن مواد دفعی شما پر باشند، چون گردش خون شما به واسطۀ ورزش بالا می‌رود، شروع به باز جذب کردن از مواد زاید و فضولات می‌کند. یعنی ممکن است دوباره آن سموم را به جریان خون برگرداند و این بسیار برای بدن مضر است.

یعنی نه تنها این ورزش برای شما فایدۀ سلامتی بخش نخواهد داشت، قوای ذهنی، قلبی، عضلانی، جسمی شما را بالاتر نخواهد برد که کاربرد عالی در امر تربیت و مسائل مرتبط با تربیت دارد، بلکه چون سموم در بدن باز جذب می‌شوند، به صورت معکوس قوای شما را کاهش خواهد داد.

سلول‌هایی مثل سلول‌های مغزی خیلی به گردش سموم حساس هستند. به محض این‌که شما یک یبوست طولانی داشته باشید یا یک باز جذب دوبارۀ سموم مواد دفعی داشته باشید، باعث می‌شود یک حس کسالت، یک حس خستگی، یک حس ناتوانی در درک مطالب یا تمرکز روی مطالب برای افراد به وجود بیاید. خصوصاً کودکان خیلی زود این را ابراز می‌کنند، چون خیلی با کسی تعارف ندارند، ممکن است این حس ناتوانی و کسالت را بیان بکنند.

برای این‌که این عارضه به وجود نیاید، قبل از این‌که ورزش را شروع بکنید، حتماً مجاری دفعی را تخلیه بکنید تا از باز جذب مواد سمی جلوگیری بکنید. کلاً مسمومیّت عمومی در بدن عارضۀ این عمل غیر علمی و غیر طبی است یعنی با انباشتگی ادرار یا انباشتگی مدفوع ورزش کردن.

 ۳. آسیب به اندام دفعی

یک عامل دیگر هم مطرح می‌شود و آن هم این است که وقتی شما با انباشتگی ادرار یا مدفوع دارید ورزش می‌کنید، دارید به خود اندام‌های دفعی هم آسیب می‌زنید. یعنی مثانه‌ای که پر است و شما روی آن ورزش می‌کنید، می‌دوید، فعالیت می‌کنید، این مثانه آسیب می‌بیند. یعنی جسم و بافت این عضو آسیب می‌بیند، به آن فشار وارد می‌شود. چون در حالتی از فشردگی است، در حالتی از فشار و پری است.

روده‌ها هم همین‌طور می‌شوند. اندام‌های داخل شکمی گوارش هم همین‌طور است. شما در این حالت با ورزش کردن روی حالت انباشتگی به خود اندام‌های دفعی خود هم آسیب وارد می‌کنید که لازم است آن هم در نظر گرفته بشود.

همیشه قبل از ورزش برای خود شرایط آمادگی قرار بدهید. حتماً سرویس بهداشتی بروید. حتماً این مواد زاید را دفع بکنید. با یک حالت آرامش و طمأنینه شروع به ورزش کردن بکنید تا بهترین بهرۀ خون‌رسانی، اکسیژن رسانی، نشاط بخشی را از ورزش خود بگیرید.

دکتر مژده پورحسینی

Cinque Terre

درس ششگانه سلامتی بخش

این مقاله بخشی از درس‌های طب سنتی-ایرانی است که توسط استاد ارجمند دکتر مژده پورحسینی در موسسه نورالمجتبی (ع) تدریس شده است. درس ششگانه سلامتی بخش به بررسی عوامل سلامتی و نقش آن در تربیت می‌پردازد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این درس به اینجا مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.