اهمیت حفظ دمای متعادل

آنچه در طب سنتی ایران به آن سفارش می‌شود یک دمای متعادل برای محیط است. گرما یا سرمای بیش از حد به سلامتی انسان آسیب می‌زند و نیروی جسمی و توان فکری انسان را کاهش می‌دهد. دمای متعادل برای محیط هم در سلامتی انسان موثر است و هم در بحث‌های آموزشی و تربیتی اثر گذار است. در این مقاله ضمن بررسی این موضوع به عناوین زیر می‌پردازیم:

  • اهمیت حفظ دمای متعادل
  • عوارض توقف در دمای نامتعادل
    • آثار هوای بسیار گرم
    • آثار هوای بسیار سرد

چکیده اهمیت حفظ دمای متعادل:

  • بحث آب و هوا در طب سنتی غیر از خود کیفیت هوای استنشاقی شامل دمای هوا هم می‌شود. یعنی تعادل دما در فضای آموزشی یکی از امور بسیار مهم برای افزایش کیفیت بحث‌های تربیتی و آموزشی و پرورشی است. آنچه که برای دمای فضای آموزشی مطلوب است دمایی متعادل بین سردی و گرمی با اندکی تمایل به خنکی است.

  • توقف در هوای بسیار گرم در امور تربیتی و پرورشی مناسب نیست یعنی اگر فضای آموزشی شما خیلی گرم شده باشد، آن‌قدر با کولرهای پر قدرت فضا را سرد می‌کنیم که فرد بیمار می‌شود و کاهش توان پیدا می‌کند و گاهی فصل سرما است و از گرم کردن بیش از حد هوا آن‌قدر آسیب به بدن وارد می‌کنیم که قوای ذهنی و مغزی، عقلی و قلبی را کاهش می‌دهیم.

  • اگر فرد توقف بیش از حد در هوای بسیار گرم داشته باشد، فرد حالتی برافروخته پیدا می‌کند و چون حرارت باعث می‌شود روح خیلی لطیف و آسیب‌پذیر شود و توانایی مدیریت بدن را از دست بدهد. اگر ناخواسته در چنین شرایطی قرار گرفتید، نوشیدن مکرر آب خنک در تعادل خنکی به شما کمک می‌کند تا آن عامل گرمایی را در درون کاهش بدهد و آن دوام روح و آرامش روح را در اندام‌های اصلی بیشتر کند.

  • هوای بسیار سرد هم برای امر آموزشی مضر است. در دیدگاه طب ایرانی سرما، مغایر حیات است یعنی وقتی ما می‌خواهیم یک امر حیات‌بخش را تشویق کنیم، باید شدت سرما را حتماً از آن دور کنیم. خمودگی، در درون فرو رفتن، رفتن تمام قوای روحی و قوای افعال به درون و بی‌حس و خمود شدن بدن از عوارض ماندن طولانی در هواهای سرد است. اگر فرد ناخواسته در چنین مکان سردی قرار گرفت، باید آن مکان‌های اصلی تبادل حرارت را که عبارت است از سر و صورت، گردن، پاها با یک پوشش گرم نگه دارد.

اهمیت حفظ دمای متعادل

بحث آب و هوا در طب سنتی غیر از خود کیفیت هوای استنشاقی شامل دمای هوا هم می‌شود. یعنی تعادل دما در محیط زندگی یا فضای آموزشی یکی از امور بسیار مهم برای افزایش کیفیت بحث‌های تربیتی و آموزشی و پرورشی است. برای سلامتی و این‌که بهترین کارکرد ذهنی را داشته باشید لازم است یک دقت نظری در امر دما داشته باشید.

آنچه که برای دمای فضای آموزشی مطلوب است دمایی متعادل بین سردی و گرمی با اندکی تمایل به خنکی است. فضای آموزشی بهترین دمایی که می‌تواند داشته باشد این است که نه خیلی سرد باشد، نه خیلی گرم باشد، در تعادل باشد، امّا اندکی مایل به خنکی باشد. این باعث می‌شود حالت‌های کسالت، خواب‌آلودگی، رخوت در بدن کم شود و ظرفیت ذهنی در این فضا بالا برود یعنی فضای آموزشی شما کارکرد ذهنی مناسب برای فرد ایجاد کند.

عوارض توقف در دمای نامتعادل

دو امر در این‌جا پیش می‌آید گرم کردن بیش از حد و سرد کردن بیش از حد. مثلا توقف در هوای بسیار گرم در امور تربیتی و پرورشی مناسب نیست. یعنی اگر فضای آموزشی شما خیلی گرم شده باشد -حالا ممکن است این در هر فصلی پیش بیاید- یعنی گاهی مواقع متأسفانه ما در فصول یک دگرگونی هوا داریم یعنی فصل گرما است، ولی آن‌قدر با کولرهای پر قدرت فضا را سرد می‌کنیم که از عوارض سردی فرد بیمار می‌شود و کاهش توان پیدا می‌کند.

گاهی فصل سرما است و از گرم کردن بیش از حد هوا آن‌قدر آسیب به بدن وارد می‌کنیم که قوای ذهنی و مغزی، عقلی و قلبی او را کاهش می‌دهیم. بنابراین در هر فصلی که بودید شما تعادل هوا و دمای متعادل را در نظر بگیرید و مختصری هم خنکی را در هوا لحاظ کنید.

آثار هوای بسیار گرم

اگر فرد توقف بیش از حد در هوای بسیار گرم داشته باشد منجر به این می‌شود که فرد حالتی برافروخته پیدا کند و چون حرارت باعث می‌شود روح خیلی لطیف شود، روح آسیب‌پذیر شود، روح توانایی مدیریت بدن را از دست می‌دهد. یعنی یک روحی که در اثر گرمای بیش از حد محیط حالت لطافت بیش از حد پیدا می‌کند، توقف آن در اندام‌ها کوتاه می‌شود و مدیریت آن روی امور بدن متوقف می‌شود.

بنابراین بدن از عوارض ماندن در هوای خیلی گرم ناتوان می‌شود، بدن دچار ضعف می‌شود و حتی دیدید افرادی که یک مقدار ضعیف‌تر هستند در هوای گرم غش می‌کنند، نهایت هم ممکن است حیات آسیب ببیند؛ برای این‌که به این مشکل نرسیم ابتدا باید یک فضاسازی مناسب آموزشی داشته باشیم، اگر ناخواسته در چنین شرایطی قرار گرفتیم چیزی که به داد شما می‌رسد و کمک می‌کند نوشیدن مکرر آب خنک در تعادل خنکی است یعنی فرد مکرر آب خنک بنوشد تا بتواند آن عامل گرمایی را در درون کاهش بدهد و آن دوام روح و آرامش روح را در اندام‌های اصلی بیشتر کند.

هر چه بتوانیم روح را ساکن و در آرامش در اندام‌ها حفظ کنیم مثلاً در قلب، در مغز، در فضایی که اندام هدف تربیتی ما است شما می‌توانید بیشترین بهره را ببرید. پس یا در فضای خیلی گرم اصلاً از اول قرار نگیرید یا اگر ناخواسته قرار گرفتید با روش نوشیدن آب خنک مکرر بتوانید بیشترین بهره و استفاده را ببرید.

آثار هوای بسیار سرد

متقابلا نقطۀ مقابل این هم همین‌طور است یعنی هوای بسیار سرد هم برای امر آموزشی مضر است. می‌دانید سرما در دیدگاه طب ایرانی مغایر حیات است یعنی وقتی ما می‌خواهیم یک امر حیات‌بخش را تشویق کنیم، باید شدت سرما را حتماً از آن دور کنیم. خمودگی، در درون فرو رفتن، رفتن تمام قوای روحی و قوای و افعال به درون و بی‌حس و خمود شدن بدن از عوارض ماندن طولانی در هواهای سرد است. یعنی سرما این مخالفت با حیات را به این صورت به شما نشان می‌دهد.

اگر فرد ناخواسته در چنین مکان سردی قرار گرفت، باید آن مکان‌های اصلی تبادل حرارت را که عبارت است از یک سر و صورت، دوم گردن، سوم پاها این سه ناحیه را بتواند با یک پوشش گرم نگه دارد، می‌تواند تا آن جایی که ممکن است و شرایط اجازه می‌دهد از آن حرارت درونی بیشترین استفاده را ببرد که کمترین ضرر را به خود بزند. باید حواس ما جمع باشد که در چنین مکان‌هایی که خیلی سرد و یا خیلی گرم هستند اصلاً انتظار یادگیری خوب و تمرکز خوب و امور تربیتی رو به راه را نداشته باشید، حتماً باید آن تعادل دمایی و دمای متعادل را برقرار کنید.

دکتر مژده پورحسینی

Cinque Terre

درس ششگانه سلامتی بخش

این مقاله بخشی از درس‌های طب سنتی-ایرانی است که توسط استاد ارجمند دکتر مژده پورحسینی در موسسه نورالمجتبی (ع) تدریس شده است. درس ششگانه سلامتی بخش به بررسی عوامل سلامتی و نقش آن در تربیت می‌پردازد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این درس به اینجا مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.