چرا دعا با دل شکسته مستجاب است؟

دعا با دل شکسته، یکی از مؤثرترین راه‌‌ها برای ارتباط عمیق فرد با خداوند برای رسیدن به خواستهٔ خود است. زمانی که دل انسان از غم و اندوه جان‌سوز پُر است، دعا به عنوان ابزاری برای التیام و نزدیک شدن به خداوند به کار می‌رود. این دعا نه ‌تنها نشانه‌ای از نیاز و ناتوانی انسان نسبت به حل مشکلات زندگی است، بلکه پیوندی عمیق و روحانی با خالق را ایجاد و موجب تقویت ایمان می‌گردد.

از آنجایی که دعا با دل شکسته به اجابت نزدیکتر است، در این مقاله برآنیم که جوانب مختلف آن را بررسی کنیم. ‌

مفهوم دعا

دعا در زبان عربی به معنای درخواست و طلب است و به طور کلی به معنای ایجاد ارتباطی معنوی با خداوند شناخته می‌شود. این عمل می‌تواند در حالات مختلف زندگی انجام شود، از لحظات شادی و شکرگزاری گرفته تا زمان‌هایی که فرد در وضعیت‌های بحرانی و دشوار قرار دارد.

دعا به عنوان یکی از اصول اساسی ایمان در ادیان مختلف، به انسان این امکان را می‌دهد که با پروردگار خود ارتباط برقرار کند، خواسته‌ها و نیازهایش را به او بگوید و از او یاری بخواهد.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم دعا، به مقاله «دعا» مراجعه شود.

ویژگی‌های دعا با دل شکسته

دعا با دل شکسته، به وضعیتی از دعا اشاره دارد که در آن فرد به دلیل احساس ناامیدی، اندوه یا شکست، به خداوند روی می‌آورد. این نوع دعا ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از سایر دعاها متمایز می‌کند:

۱. احساس صمیمیت و نزدیکی به خدا

در دعا با دل شکسته، فرد به طور عمیق‌تری خود را در مقابل خداوند احساس می‌کند. او در این حال، خدا را به عنوان تنها پناهگاه و یاری‌ دهنده‌اش می‌نگرد و به دلیل احساس ضعف و نیاز، ارتباطش با خداوند را صمیمی‌تر می‌کند.

۲. بی‌پناهی و آسیب‌پذیری

در این نوع دعا، فرد احساس آسیب‌پذیری می‌کند و به راحتی می‌تواند نواقص و خطاهای خود را بپذیرد. او در این حال به خداوند روی می‌آورد تا از او یاری بخواهد و خود را تسلیم اراده او می‌کند.

۳. احساس شدید غم و اندوه

دعا از دل‌ شکسته، معمولاً از عمق احساسات برمی‌خیزد و به شدت عاطفی است. این دعا می‌توانند به صورت اشک، ناله و فریاد درآید و بیانگر احساساتی چون غم، رنج و ناامیدی باشد.

۴. تسلیم و رضا

در هنگام دعا با دل شکسته، فرد تسلیم اراده الهی می‌شود و رضای خداوند را در نظر می‌گیرد و  به هر آنچه که خداوند برایش مقدر کرده است، تن می‌دهد. او از خداوند هدایت در این مسیر را می‌خواهد و سربلندی و موفقیت را تمنا می‌کند.

۵. توجه و تمرکز

زمانی که دل انسان شکسته است، از خود می‌گذرد و نسبت به خداوند توجه بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند. قلب و روح او سراسر از نور خدا می‌گردد و مهیای دریافت رحمت و محبت پرودگار عالم می‌شود. این حالت به فرد آرامش و تسکین می‌دهد و دعا با دل شکسته به اجابت می‌رسد. این نوع دعا به ما یادآوری می‌کند که در زمان‌های دشوار، نیاز به ارتباط با خداوند اندکی بیشتر از زمان‌های دیگر است.

تفاوت دعای عادی و دعا با دل شکسته


تفاوت دعای عادی و دعا با دل شکسته

دعای عادی و دعا با دل شکسته، هر دو راه‌هایی برای ارتباط انسان با خداوند هستند، اما ویژگی‌ها و احساسات موجود در هر کدام از این دو نوع دعا به طور قابل توجهی متفاوت است. در ادامه، به بیان تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع دعا می‌پردازیم:

۱. هدف و انگیزه

دعای عادی معمولاً برای رفع نیازها، شکرگزاری، درخواست کمک یا هدایت از سوی خداوند انجام می‌شود. انگیزه دعا می‌تواند شامل قدردانی از نعمت‌ها، درخواست برای بهبود وضعیت زندگی یا همدردی با دیگران باشد. در دعاهای عادی، فرد ممکن است به طور کلی احساس رضایت و آرامش کند و در تماس با خداوند با قلبی شاد و خرسند باشد.

اما دعا با دل شکسته، معمولاً از عمق درد و ناامیدی است و به عنوان یک پاسخ به بحران‌ها و مشکلات بزرگ زندگی شناخته می‌شود. هدف این دعا اغلب جستجوی یاری و تسکین در برابر شرایط دشوار است. فرد در این حالت، معمولاً به دنبال هدایتی از سوی خداوند است تا به او کمک کند در این زمان‌های سخت راهی برای بهبودی پیدا کند.

۲. حالت روحی و عاطفی

در دعای عادی، انسان احساس رضایت، آرامش و شکرگزاری دارد. فرد در این حالت معمولاً از قدرت و رحمت خداوند و درستی روال زندگی‌اش آگاه است و احساس اطمینان می‌کند.

ولی در دعا با دل شکسته، احساسات بسیار عمیق‌ و پرشور هستند. افراد ممکن است احساسی از ناامیدی، تنهایی، درد و غم را تجربه کنند و دعاهایشان معمولاً همراه با اشک و فریادهایی از دل و روح شکسته است که سوزناک و جانگداز هستند.

۳. شیوه بیان و ابراز دعا

در این دعاها فرد به شکلی منظم و با ظرافت عواطف خود را بیان می‌کند. این دعاها معمولاً شامل عبارات و جملات سنجیده و مدبرانه‌ای هستند که به ارتباط با خدا اشاره دارند.

در دعا با دل شکسته، فرد معمولاً به صورت خودجوش و از عمق دل جملاتی را می‌گوید و به ‌راحتی در لحظه احساسات خود را بیان می‌کند. این دعا می‌تواند شامل ناله، اشک و فریاد با معنای عمیق باشد و اوج درخواست و نیاز بنده از پروردگار را به نمایش بگذارد.

۴. اثرات دعا

نتیجه دعای عادی و همیشگی ممکن است به آرامش و رضایت‌مندی ختم شود و فرد پس از دعا احساس تقویت روحی و قرب الی الله داشته باشد. حتی این دعا می‌تواند بر روابط فرد با دیگران نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

اما زمانی که دعا با دل شکسته صورت می‌گیرد در ابتدا فرد نسبت به همه چیز و همه کس ناامید است. اما این دعا با ویژگی خاص، می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در زندگی فرد عمل کند و منجر به شناخت عمیق‌تری از خود و خداوند شود. لذا اجابت درخواست او از سوی پروردگار منجر به تسکین قلب و تقویت ایمان او می‌گردد.

نکته قابل توجه این که هر دو نوع دعا نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارند و موجب اتکا به قدرت لایزال الهی و درخواست از او که بر هرچیز قادر است، می‌گردد. اما در سخت‌ترین لحظات زندگی، دعا با دل شکسته ابزاری قدرتمند برای التیام و نزدیکی به خدا است.

به‌ویژه در سخت‌ترین لحظات زندگی به شمار می‌رود.

چگونه درد و رنج می‌تواند انسان را به خدا نزدیک‌تر کند؟

درد و رنج بخشی از تجربه انسانی هستند و در شرایط مختلف زندگی، هر فردی با آنها مواجه می‌شود. با نگاه درست به این تجربیات می‌توان از آنها به عنوان بستری برای رشد روحانی و نزدیک‌تر شدن به خداوند بهره‌مند شد. در ادامه برای روشن شدن بحث به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

  • آشکار شدن ضعف انسان و نیاز او به خالق توانا

درد و رنج به انسان یادآوری می‌کند که در زندگی به تنهایی نمی‌تواند همه چیز را کنترل کند. در فصول سخت زندگی، فرد به طور طبیعی متوجه ناتوانی‌های خود می‌شود و احساس نیاز به کمک و حمایت از قدرتی بالاتر، یعنی خداوند، در او بیدار می‌شود. این احساس نیاز، شخص را به دعا و تقرب به خدا وا می‌دارد.

  • تسلیم بودن در برابر اراده الهی

زمان‌هایی که فرد با درد و رنج مواجه می‌شود، ممکن است به مرحله‌ای برسد که دیگر نتواند به تنهایی بر مشکلات غلبه کند. این تسلیم شدن به اراده الهی، او را به تولدی دوباره نزدیک کرده و در مسیر ایمان و تقرب به خداوند هدایت می‌کند. تسلیم بودن به اراده خدا، به این معناست که فرد به خداوند اعتماد می‌کند و این اعتماد، پیوندی عمیق را ایجاد می‌نماید.

  • فرصتی برای تفکر و خودشناسی

درد و رنج‌، برای انسان فرصتی را برای تأمل و تفکر در زندگی فراهم می‌کند. افراد در این شرایط عمیق‌تر به خود و روابط‌شان با دیگران و خدا فکر می‌کنند. این خودشناسی به فرد کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعفش را بشناسد و درک بهتری از معنای زندگی و تقدس آن پیدا کند. این شناخت زمینه تقرب و عبادت عمیق‌تر را برای او نسبت به خدای متعال فراهم می‌آورد.

  • تجربه رحمت و محبت الهی

بسیاری از افراد زمانی که در سختی‌ها و مشکلات دست به دعا برمی‌دارند، احساس می‌کنند که خداوند به آنها نزدیک‌تر است و رحمتش را به آنها ارزانی می‌دارد. این احساس موجب تقویت ایمان و نزدیکی به خداوند می‌شود. وقتی فرد می‌بیند که در شرایط دشوار، به رغم همه مشکلات، خداوند در کنار او بوده و به او امید و آرامش می‌بخشد، پیوند عاطفی‌اش با خدا بیشتر می‌شود.

  • ایجاد همدلی و ارتباط با دیگران

درد و رنج فرد را به دیگران نزدیک‌تر می‌کند، به ویژه به کسانی که شرایط مشابه را تجربه کرده‌اند. این همدلی و ارتباط به نوبه خود به تجارب مشترک منجر شده که در آن افراد در کنار هم به دعا و طلب یاری از خداوند می‌پردازند. این ارتباطات عمیق انسانی، به ویژه در زمان‌های دشوار، دعا با دل شکسته را به استجابت نزدیک‌تر می‌کند.

  • فرصتی برای تغییر و تحول

بسیاری از انسان‌ها از طریق درد و رنج، از لحاظ درونی دچار تغییر و تحول می‌شوند. این تغییرات

باعث رشد معنوی آنها می‌گردد. حتی این روند در رفتارها، افکار فرد و پذیرش ارزش‌های معنوی مؤثر است و در نهایت به تسلیم و رضا در مقابل خداوند و تقویت ارتباط با او منجر می‌شود.

آنچه قابل توجه است این که در این فرآیند، فرد یاد می‌گیرد که در سختی‌ها باید به خدا تکیه کند و از درون خود را تقویت کند تا به آرامش معنوی دست یابد.

آیات قرآنی و روایات معصومین علیهم السلام

دعا در قرآن کریم و متون اسلامی همواره به عنوان یک عمل عبادی و ارتباطی با خداوند مورد تأکید قرار گرفته است، به ویژه در زمان‌های دشوار و موقعیت‌های سخت. در ادامه، به بررسی برخی از آیات و روایات مرتبط با دعا با دل شکسته می‌پردازیم:

۱. آیات کلام الله مجید

  • «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ[1]»‌؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز كمك بگيريد، همانا خداوند با صابران است.
  • «قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ …[2]»؛ موسی به قوم خود گفت: از خداوند یاری بجویید و در راه او (در شداید) صبر و مقاومت کنید…
  • «فَقَالُواْ عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ[3]»؛ گفتند: «تنها بر خدا توکل داريم؛ پروردگارا! ما را مورد شکنجه گروه ستمگر قرار مده.
  • «وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»؛ و ما را با رحمتت از (دست) قوم کافر رهايى بخش!

۲. روایات ائمه معصومین (علیهم السلام)

  • پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّةِ فَإِنَّها رَحمَةٌ[4]»؛ دعا با دل شکسته را غنيمت شمريد، كه موجب رحمت است.
  • امام سجاد (عليه‌السلام) می‌فرماید: «… يا داوُودُ اذْكُرْنى فى اَيّامِسَرّائِكَ كَى اَسْتَجيبَ فى اَيّامِ ضَرّائِكَ[5]»؛ خداوند تبارك و تعالى به داوود (عليه‌‌السلام) وحى فرمود : اى داوود! در روزهاى خوشى‌ات مرا ياد كن ، تا در روزهاى رنج و ناخوشى‌ات، تو را پاسخ گويم.
  •  حضرت موسی) علیه‌السّلام) از خدا پرسید در کجا بیشتر می‏توان تو را یافت؟ فرمود:«انّی عند القلوب المنکسرة …[6] یعنی من همدم قلب‌های شکسته‌ام… منظور این است که دعا با دل شکسته زودتر به اجابت می‌رسد.
  • پيامبر خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) در پاسخ به اين پرسش كه خدا كجاست؟ فرمود: «عِندَ المُنْكَسِرةِ قُلوبُهُم[7]»؛ نزد شكسته دلان .
چرا دعا با دل شکسته زودتر اجابت می‌شود؟


چرا دعا با دل شکسته زودتر اجابت می‌شود؟

دعا با دل شکسته به دلیل عمیق‌ترین و صادق‌ترین احساساتی که در آن نهفته است، مستجاب می‌شود. زمانی که انسان در حالتی از ناامیدی و دلشکستگی قرار دارد، به ناتوانی و عمق وجود خود پی می‌برد و احساساتش به‌طور طبیعی خالصانه‌تر و واقعی‌تر می‌شود.

در این لحظات، فرد به حضور خداوند نیاز بیشتری دارد و این نیاز، نیرویی قوی برای دعا کردن در وجود او ایجاد می‌کند. در روایات بسیاری به این نکته اشاره دارند که دل‌های شکسته نزد خداوند عزیزترند و دعای این افراد معمولاً با توجه بیشتری مورد قبول واقع می‌شود. این ارتباط عمیق و روحانی، موجب می‌شود که دعا در این حالت به‌ نتیجه‌ای مطلوب دست یابد.

امام صادق (عليه‌السلام) می‌فرماید: «هر زمان كه به يكى از شما رقّت قلب دست داد، دعا كند؛ زيرا قلب تا خالص و پاك نشود، رقّت[8] نمى يابد[9]» .

علت تأخیر در استجابت دعا

گاهی دعای انسان حتی با دل شکسته هم مستجاب نمی‌شود. معنای این جمله «اجابت نزد دل شکسته است»، این نیست که خواسته تو حتماً برآورده می‌شود؛ بلکه باید اسباب و شرایط در کنار هم قرار بگیرد تا حاجت برآورده شود. اما این امر نباید باعث ناامیدی از درگاه خداوند گردد و می‌بایست علت آن را جستجو کرد.

امام علی (علیه‌السلام) در نامه‌ای به امام حسن (علیه‌السلام)، حکمت‌های سه‌گانه‌ای برای تأخیر استجابت دعا را ذکر این گونه می‌فرمایند: «گاه مشکلی در نیت و قصد شخص وجود دارد، گاه خداوند قصد دادن پاداش بزرگ‌تری را به شخص دارد و بعضی مواقع هم خدواند چیز بهتری را در وقت دیگری به بنده‌اش خواهد داد[10]». 

همچنین از امام سجاد (علیه‌السلام) در این خصوص نقل شده که می‌فرمایند: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را که می‌خواست به او برسد،‌ از وی دفع می‌نماید[11]».

برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط استجابت دعا به مقاله «استجابت دعا و مهمترین نکات و روش‌های آن» مراجعه شود.

داستان لطف خداوند مهربان به جوان گنه‌کار

جوانى گناه كرد، ولى با كمال پشيمانى و شرمندگى به حضور حضرت ختمی مرتبت (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) آمد و گفت: اى رسول خدا، براى من دعا كن تا خداوند گناهانم را ببخشد. رسول خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) پذیرفت و دعا كرد و به او مژده عفو و مغفرت داد. اين موضوع چهار بار تکرار شد که او گناه كرده و پشیمان می‌شد و با کمال شرمندگی از پیامبر اکرم (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) درخواست دعا برای بخشش می‌کرد.

اين بار پيامبر خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) به او فرمود: «سه بار آمدى و من براى تو طلب مغفرت كردم ولى باز توبه‌ات را شكستى، من ديگر از خدا شرم مى‌كنم كه براى تو طلب آمرزش كنم». جوان نااميد شده و سر به بيابان نهاد و صورت اشك آلودش را روى خاك گذاشت و از درگاه خدا طلب آمرزش نمود.
جبرئيل از جانب خدا نزد پيامبر اکرم (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) آمد و عرض كرد: «اى رسول خدا، خداوند سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: «آيا بندگان گنه‌كار من، معصيت مرا می‌كنند يا معصيت تو را؟»

پيامبر خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) فرمود: «معصيت تو را»،

جبرئيل گفت: خدا مى‌فرمايد: «آيا بندگان را تو مى‌آمرزى يا من؟»

پيامبر خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) عرض كرد تو مى‌آمرزى.

جبرئيل گفت: خدا مى‌فرمايد: «پس چرا دل بنده‌ام را شكستى و براى او طلب آمرزش نكردى؟ برو به فلان مكان، سر او را از روى خاك بردار و او را به آمرزش من بشارت بده».

رسول خدا (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) نزد او رفت و مژده عفو الهى را به او داد[12].

دعای حضرت یونس (علیه‌السلام) با دل شکسته

دعای حضرت یونس (علیه‌السلام) با دل شکسته

پس از این که حضرت یونس (علیه‌السلام) در شکم ماهی قرار گرفت و ماهی امواج را شکافت و در اعماق تیره دریا فرو رفت، عرصه بر پیامبر خدا تنگ شد و غم و اندوه وجودش را فرا گرفت و در این حال از درگاه خدای یکتا استمداد طلبید و به یاور مصیبت زدگان و دادرس ستمدیدگان پناه برد؛ خدایی که رحمان و رحیم، توبه پذیر و بخشنده گناهان است. حضرت یونس (علیه‌السلام) با دل شکسته در قعر دریا و تاریکی‌های آن فریاد برآورد: “لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین” ای معبود سبحان، خدایی غیر از تو نیست. بار خدایا! تو منزهی و من درباره خود از ستمگرانم».

خدا دعای یونس را به اجابت رساند و به ماهی فرمان داد که میهمان خود را در ساحل دریا بگذارد؛ زیرا که او کیفر مقدّر و مدت حبسش را به پایان رسانده، ماهی حضرت یونس (علیه‌السلام) را با بدنی لاغر و نحیف کنار ساحل انداخت، رحمت خدا شامل حال او شد و بوته کدویی بالای سرش رویید، او از میوه آن خورد و در سایه‌اش استراحت کرد تا نیروی از دست رفتهٔ خود را بازیافت و به زندگی امیدوار شد[13].

تجربیات افرادی که در زمان‌های سخت، با دلی شکسته دعا کرده‌ و دعایشان به اجابت رسیده، نشان می‌دهد که در مواجهه با مشکلات و سختی‌های زندگی، می‌توان از طریق دعا و هم‌صحبتی با خدا به آرامش و امید دست یافت. دعا با دل شکسته به روشی است که به انسان‌ها کمک می‌کند تا در سخت‌ترین لحظات زندگی، خالصانه و خاشعانه از خداوند متعال یاری بخواهند و با دریافت پاسخ از سوی آفریدگار حکیم به قدرت درونی خود پی ببرند که با برقراری اتصال و گره زدن دل به خالق بی‌همتا می‌توان بر مشکلات زندگی چیره شد و امور مهم دست یافت.

سخن آخر

در مجموع باید گفت، دل شکسته نزد خداوند جایگاه و منزلت ویژه‌ای دارد و دعایی که از دل شکسته برخیزد و با سوز و گداز همراه شود، به اجابت نزدیک‌تر است؛ زیرا انسان به مرحله‌ای رسیده که به عجز و ناتوانی خود واقف شده، دیگر غیر از خالق یکتا نمی‌بیند، پس به او اعتماد کرده و درخواست خود را از صمیم قلب و با تضرع، فقط و فقط از او می‌خواهد.

اینجاست که نور امید به دل بنده تابیده و خداوند مهربان همدم او می‌شود، قدرت بیکران خود را به او نشان می‌دهد و دعایش را مستجاب می‌کند. این تجربه شیرین به نوعی سرآغازی برای رشد و تحول معنوی انسان است؛ به طوری که باید بداند در هر لحظه لحظه زندگی بخصوص امور مهمه آن باید غیر از او نبیند و از غیر او نخواهد تا مشمول توجه و رحمت پروردگار قرار گیرد.


[1] . سوره بقره، آیه ۱۵۳.

[2] . سوره اعراف، آیه ۱۲۸.

[3] . سوره یونس، آیه ۸۵.

[4] . نهج الفصاحه، ص ۲۲۶.

[5] . جامع الاحاديث الشيعة ، ج۱۵، ص۲۰۷،ح ۲۹

[6] . اخلاق، ص ۶۱.

[7] . بحار الأنوار، ج73، ص157.

[8] . «رقت قلب» به معنای نرم شدن و حساس شدن قلب یا روح فرد نسبت به موضوعات عاطفی یا انسانی است. این اصطلاح معمولاً زمانی به کار می‌رود که فرد به شدت تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرد، مانند دلسوزی، محبت، یا همدردی. رقت قلب می‌تواند به معنای تحت تأثیر قرار گرفتن انسان از درد و رنج دیگران، یا احساس عمیق محبت و عشق نیز باشد. در ادبیات دینی و اخلاقی، رقت قلب اغلب به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت شخصیت انسان‌ها مطرح می‌شود که نشان‌دهنده‌ی احساسات عمیق و انسانیت است.

[9] . کافی، ج ۵، ص ۴۷۷.

[10] . نهج البلاغه، ص ۳۳۹.

[11].  ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ۱۴۰۴ق، ص۲۸۰.

[12] . حكايتهاى شنيدنى ، ص 540 به نقل از عنوان الكلام ص 50.

[13] . اقتباس از سوره صافات، آیات: 139 تا 148؛ سوره انعام، آیات: 86 و 87 و سوره یونس، آیه: 98.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.