فواید خواب قیلوله

در این مقاله قصد داریم به موضوع خواب قیلوله یا خواب نیمروز بپردازیم. قیلوله از مواردی است که هم در طب سنتی و هم در روایات اسلامی مطرح شده است. خواب قیلوله با اینکه در روز  انجام می‌شود ولی تنها خواب روزانه است که مفید است.

چکیده

  • خواب قیلوله یا همان خواب نیمروز یک خواب کوتاه در میانه روز است که سبب تجدید قوا می‌شود.

  • برخی فواید خواب نیمروز در روایات:
    1. عامل تقویت حافظه است.
    2. نعمتی است که یاوری برای بدن شما است.

  • این خواب تنها خواب مفید و توصیه شده در طول روز است.

  • قیلوله مخصوص روزهای بلند تابستان و حوالی ظهر حدود بیست تا سی دقیقه است.

خواب قیلوله

خواب قیلوله یا همان خواب نیمروز یک خواب کوتاه در میانه روز است که سبب تجدید قوا می‌شود. خواب مخصوص شب است و روز برای بیداری و فعالیت است. اما یک استثنا وجود دارد. قیلوله با اینکه در روز است ولی خوابی مفید محسوب می‌شود و فوایدی برای آن ذکر شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عامل تقویت حافظه

یک نکتۀ تربیتی در یکی از روایات برای شما بگویم. یک نفر خدمت حضرت رسول (ص) می‌آید و می‌گوید: من قبلاً یک حافظۀ قوی داشتم، الآن فراموشی به من غالب شده است. حضرت می‌فرمایند: آیا تو قبلاً خواب قیلوله می‌کردی که ترک کردی؟ فرد می‌گوید: بله، من قبلاً در نیمروز می‌خوابیدم الآن دیگر نمی‌خوابم. می‌فرمایند: پس باز خواب قیلوله را منظم کن تا حافظۀ تو برگردد. آن فرد چنین کرد و حافظۀ او برگشت.[1]

 باز در روایت دیگر آمده است که خواب قیلوله یک نعمتی است که یاوری برای بدن شما است.[2]

قیلوله تنها خواب مفید روز

تنها خواب مفید و توصیه شده در طول روز قیلوله است. شب وقت خواب است، روز وقت بیداری است، به جز برخی ساعات کوتاه در طول روز که باعث می‌شود بدن تجدید قوا بکند. از جمله همین قوای ذهنی و مغزی که حافظه جزء آن قرار می‌گیرد و در این روایت می‌شنوید.

زمان خواب قیلوله

این خواب مخصوص روزهای بلند تابستان و در حوالی ظهر است.

مدت مناسب برای خواب نیمروز

برای خواب نیمروز تقریباً نیم ساعت، 20، 30 دقیقه یک خواب کوتاه مفید که باعث می‌شود قوای بدن شما دوباره تجدید بشود و بتوانید به خاطر بلند بودن روز که خیلی قوا مصرف می‌شوند و در آن زمان عادت بوده است که بعد از نماز صبح دیگر نمی‌خوابیدند، کامل بیدار بودند و روز خیلی بلند بوده است، این خواب کوتاه 20، 30 دقیقه‌ای وسط روز، دوباره قوا را پرورش می‌داده است، تجدید می‌کرده است و باعث می‌شده است که خصوصاً قوای مغزی مثل یادگیری، مثل حافظه، مثل تمرکز با این خواب نیمروز تقویت بشود و دوباره بشود از آن استفاده کرد.

این تنظیم ساعت خواب و بیداری مقدمه‌ای برای استفادۀ عالی و بهتر از قوای روحی و معنوی است. باید توجه داشت که به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن از اصول اصلی در طب ایرانی و همچنین توصیه‌های سلامتی بخش اسلام برای حفظ تندرستی است.

با اینکه خوابیدن در روز مناسب نیست ولی این خواب نیمروز می‌تواند مفید باشد.

دکتر مژده پورحسینی

Cinque Terre

درس ششگانه سلامتی بخش

این مقاله بخشی از درس‌های طب سنتی-ایرانی است که توسط استاد ارجمند دکتر مژده پورحسینی در موسسه نورالمجتبی (ع) تدریس شده است. درس ششگانه سلامتی بخش به بررسی عوامل سلامتی و نقش آن در تربیت می‌پردازد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این درس به اینجا مراجعه کنید.


[1]. حلیة المتقین، ص170.

[2]. همان.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. حسین می گوید

    عالی
    مختصر و مفید
    دست مریزاد

    1. ایمانور می گوید

      سلامت باشید
      از لطف شما سپاسگزاریم

  2. نصیب الله رسا می گوید

    بدن انسان همانند ماشین نیازمند استراحت در طول فعالیت میباشد، اگر به صورت مدام بالای ماشین آلات کار شود، به مرور زمان باعث از بین رفتن بخشی از ماشین میشود، عین شکل انسان خصوصاً افرادیکه در طول رسمیات کاری متحمل فشار زیادی روحی (کار ذهنی) هستند نیازمند چنین یک استراحت کوتاه هستند.

    1. ایمانور می گوید

      تشکر از پیام شما

  3. محسن باقری می گوید

    با سلام بسیار عالی بود.

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از لطف شما سپاسگزاریم.