۱۴ راهکار موثر برای تقویت عشق و محبت در خانواده

عشق و محبت در خانواده، یکی از پایه‌های اصلی تندرستی روحی و روانی اعضای آن است. خانواده نه تنها به عنوان یک واحد اجتماعی شناخته می‌شود، بلکه به عنوان یک محیط آرام و امن نیز برای افراد عمل می‌کند. تقویت عشق و محبت در این محیط می‌تواند زندگی را شیرین‌تر و روابط را عمیق‌تر و آرامش را مهمان خانه کند. در این مقاله، به دلیل اهمیت این موضوع، به ارائه ۱۴ راهکار ساده و مؤثر برای تقویت عشق و محبت در خانواده می‌پردازیم.

راهکارهای تقویت عشق و محبت در خانواده

بکار بستن راهکارها برای رسیدن به هدف، تحقق بخشیدن به آرزوها و برنامه‌ها بسیار مهم است. وقتی که فرد یا گروهی هدفی را تعیین می‌کند، صرفاً تعیین هدف کافی نیست و باید اقداماتی مشخص و برای دستیابی به آن هدف طرح‌ریزی و اجرا شود.

این راهکارها به‌ عنوان نقشه‌ راهی عمل می‌کنند که افراد را در مسیر درست هدایت می‌کند و کمک می‌کنند تا با شفافیت بیشتر بر چالش‌ها و موانع غلبه کنند. همچنین، بکار بستن راهکارها موجب می‌شود تا فرد بتواند پیشرفت خود را رصد کند و در صورت لزوم، تغییرات لازم را در مسیر دستیابی به هدف ایجاد کند.

اگر این راهکارها در خانواده اجرا شود نه تنها به رسیدن به اهداف کمک می‌کند، بلکه اعتماد به ‌نفس و رضایت فردی همه اعضای خانواده را نیز بهبود می‌بخشد و موجب تقویت عشق و محبت در خانواده می‌شود. از جمله این راهکارها عبارتند از:

۱. احترام گذاشتن به یکدیگر در خانواده

احترام گذاشتن به یکدیگر، یکی از ارکان اصلی عشق و محبت در خانواده است. زمانی که اعضای خانواده به نظرات و احساسات یکدیگر احترام بگذارند، فضایی سالم و حمایت‌کننده ایجاد می‌شود که در آن هر فرد می‌تواند بدون ترس از قضاوت، خود را ابراز کند. این احترام متقابل نه ‌تنها به تقویت روابط میان اعضا کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش صمیمیت و عشق در خانواده می‌شود. با ایجاد فضایی پر از احترام، عشق و محبت در خانواده، اعضای آن به طرز معجزه‌آسا رشد می‌کنند.

پیامبر مهربانی، حضرت محمد مصطفی (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرماید: «ذا اَرادَ اللّه‌ُ بِاَهْلِ بَيْتٍ خَيْرا فَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ…[1]»؛ هرگاه خداوند براى خانواده‌اى خير بخواهد، آنان را در دين دانا مى‌كند، كوچك‌ترهابزرگ‌ترهايشان را احترام مى‌نمايند…

همچنین امام باقر (عليه‌السلام) می‌فرماید :«اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّه‌ِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ[2]»؛ گرامى‌ترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.

آنچه گفتنی است این که دین مبین اسلام به شخصیت کودکان کاملاً توجه دارد و احترام به آنان را مورد سفارش قرار می‌دهد. رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرماید: «فرزندانتان را گرامى بدارید و آنها را نیکو تربیت کنید تا خدا شما را بیامرزد[3]».

پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) همیشه و در همه حال با کودکان به مهربانى و احترام رفتار مى‌‌کرد. وقتى از سفر باز مى‌گشت و کودکان به استقبالش مى‌آمدند، حضرت آنها را مورد نوازش و ملاطفت قرار مى‌داد، سپس بعضى از آنها را خودش سوار بر مرکب مى‌کرد و به اصحابش نیز دستور مى‌داد دیگر کودکان را سوار کنند و با این حال به شهر برمى‌گشتند.

پیامبر خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) چنان برای کودکان احترام و ارزش قائل بود که از توهین به کودکان حتى شیرخوارگان جداً خوددارى مى‌نمود.

ابراز محبت عاطفی نسبت به اعضای خانواده

۲. ابراز محبت عاطفی نسبت به اعضای خانواده

ابراز مهر عاطفی در خانواده نقش بسزایی در تقویت عشق و محبت در خانواده دارد. وقتی اعضای خانواده به طور مرتب احساسات خود را با کلمات گرم و محبت‌آمیز بیان می‌کنند، حس نزدیکی و تعلق بیشتری پیدا می‌شود.

این نوع ابراز محبت، نه تنها موجب افزایش صمیمیت می‌شود، بلکه به ایجاد محیطی امن و دلپذیر کمک می‌کند که در آن همه افراد خانواده همدیگر را دوست دارند و خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند. در حقیقت، با ابراز محبت عاطفی توسط اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، روابط آنها عمیق‌تر و نسبت به خانه و خانواده مشتاق‌تر خواهند بود.

امام صادق (علیه‌السلام) درباره ابراز محبت به همدیگر می‌فرمایند: «اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِکَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَیْنَکُما[4]»؛ هرگاه کسى را دوست داشتى، از آن محبت به او خبر بده، چرا که این کار، دوستى میان شما را پایدارتر مـى‌‌سازد.

به کار بردن کلمات محبت آمیز بین اعضای خانواده نسبت به همدیگر بخصوص زن و شوهر، علاوه بر تقویت عشق و محبت در خانواده، تأثیر مهمی در آرامش فرزندان دارد. در حدیثی گهربار از پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) به این موضوع اشاره شده که فرمودند: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لَا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً[5]»؛ سخن مرد که به همسر خود بگوید تو را دوست می‌دارم، هرگز از قلب زن خارج نخواهد شد.

عشق یعنی اینکه ما باور کنیم       یک دل دیگر ارادتمند ماست

یکی از راه‌های ابراز محبت، بوسیدن فرزندان است که پاداشی فراوان برای والدین دارد. رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرماید: «اَکْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ اَوْلَادِکُمْ فَاِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ مَسِیرَةَ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ[6]»؛ فرزندان خود را بسیار ببوسید چرا که برای هر بوسه‌ای درجه‌ای در بهشت است و فاصلۀ میان دو درجه پانصد سال می‌باشد».

امام صادق (علیه‌السلام) درباره ابراز محبت به همدیگر می‌فرمایند: «اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِکَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَیْنَکُما»

هرگاه کسى را دوست داشتى، از آن محبت به او خبر بده، چرا که این کار، دوستى میان شما را پایدارتر مـى‌‌سازد.

۳. همکاری در انجام کارها

تقسیم کارها و انجام فعالیت‌های مشترک در بین اعضای خانواده، موجب تقویت روح همکاری و عشق و محبت در خانواده می‌شود. برنامه‌ریزی برای امور خانه در پایان هفته و روز تعطیل و همراهی اعضای خانواده با همدیگر، سرعت انجام کار را بالا برده و مسئولیت رسیدگی به همه امور خانه و خانواده به دوش یک نفر نمی‌افتد.

از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود: «پیامبر خدا (صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم) بر ما وارد شد؛ ‌در حالی که فاطمه (عليهاالسلام) نزد دیگ غذا نشسته بود و من نیز مشغول پاک کردن عدس بودم، پیامبر فرمود: ‌ای اباالحسن! عرض کردم بله یا رسول الله! فرمود: ‌بشنو از من که من چیزی را جز از نزد خداوند نمی‌گویم؛ مردی در خانه به همسرش کمک نمی‌کند مگر این‌که برای او به هر مویی که در بدنش است عبادت یک سال باشد، در حالی که روزها را روزه دارد و شب‌ها مشغول عبادت باشد… ‌ای علی! کسی که در خانه در خدمت عیال خود باشد (و از کمک کردن به او) کراهت نورزد، خداوند نام او را در دیوان شهدا می‌نویسد[7]».

۴. یادآوری لحظات خوب

مرور خاطرات شیرین در دورهمی خانوادگی برای فرزندان با بیانی شیوا و دلنشین، یکی از راهکارهای مؤثر برای تقویت عشق و محبت در خانواده است. وقتی اعضای خانواده به مرور تجربیات و خاطرات شاد گذشته می‌پردازند، نه تنها احساس شیرینی را به یادها برمی‌گرداند، بلکه پیوندهای عاطفی را نیز محکم‌تر می‌کند.

با برگزاری دورهمی خانوادگی برای به وجود آوردن این لحظات خوب، اعضای خانواده می‌توانند حس تعلق و نزدیکی بیشتری را به همدیگر تجربه کنند. در نهایت، تأکید بر این لحظات مثبت به تقویت عشق و محبت در خانواده کمک می‌کند و به یادآوری این که چه چیزهایی را با هم داریم، می‌انجامد.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام درباره یادآوری خوبی‌ها می‌فرماید: «هرگاه به تو خوبی شد آن را یادآوری کن[8]».

 تحسین و تشویق

۵. تحسین و تشویق

از دیگر عوامل که باعث افزایش عشق و محبت در خانواده می‌گردد، این است که اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان به خاطر کارهای خوب و موفقیت‌هایشان تحسین شوند.

بنابر آنچه در علم روانشناسی آمده است، راهکار تشویق کردن در روح و روان فرد اثر می گذارد و او را به انجام کار نیك ترغیب می‌کند. تحسین کردن کارهای نیک به فرد انگیزه می‌بخشد و در پیشرفت و عملکرد بهتر فرد مؤثر است. همه افراد تا پایان عمر نیاز به تشویق دارند؛ زیرا باعث دلگرمی، نشاط و تحرک می‌گردد.

علاوه بر آن فردی که مورد تشویق قرار گرفته احساس اعتماد به نفس، رضایتمندی و آرامش خاطر دارد و با آمادگی و جدیت بیشتر دشواری‌های رسیدن به موفقیت را تحمل می کند. حتی تشویق و تحسین می‌تواند در شکوفایی و  ظهور استعدادهای نهفته فرد مؤثر واقع شود و او را به قلّه‌های موفقیت برساند.

خداوند متعال نیز در آیاتی که مربوط به بهشت، پاداش و وعده‌های شیرین و شوق برانگیز و … است جلوه‌هایی از تشویق را بیان می‌نماید. به طوری که می‌فرماید: « وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ[9]»؛ ای پیامبر! به كسانی كه ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند بشارت بده كه جایگاه آنان باغستان‌هایی است كه نهرهای آب در آن جاری است.

همچنین امام علی (علیه‌السلام)  در فرمان تاریخی خود به مالك اشتر كه او را به فرمانروایی مصر برگزید، امر می‌کند: «مبادا نیكوكار و بدكردار پیش تو یكسان باشند؛ زیرا چنین روشی سبب شود که‌ نیکوکاران را به نیکوکاری رغبتی نماند، نیكوكار را از كردار نیك دور و بدكردار را به كار بد سوق می‌دهد[10]».

۶. فرزندآوری

از دیگر راهکارهای بسیار مؤثر در تحکیم و تقویت عشق و محبت در خانواده، تولد فرزند است. همچنین فرزندآوری عاملی برای افزایش رضایت خاطر والدین و حفظ بقای خانواده است. شور و نشاطی که از حضور فرزندان در خانواده ایجاد می‌شود، برای خانواده و اعضای آن بسیار شیرین است و باعث عدم پرداختن به اموری بیهوده و تلف کردن عمر می‌گردد.

یادآوری منافع دنیوی فرزندان برای والدین، مانند ایجاد انس بین پدر و مادر به واسطه فرزندان، تنها نبودن آنها، تبدیل شدن فرزندان به یار و یاور والدین و یادگارهای آنان پس از مرگ آنها از  مواردی است که آنها را به این عمل ترغیب می‌کند.

علاوه بر آن تأکید بر منافع اخروی فرزندان، مانند پاداش اخروی فرزندآوری، پاداش اخروی صبر بر دشواری‌های تربیت فرزند و پاداش نتیجه کارهای نیک فرزند برای پدرش و مادرش نیز بر این  اهتمام می‌افزاید.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره فرزندآوری می‌فرماید: »در طلب فرزند باشید و آن را از خدا بخواهید که فرزند، روشنی چشم و ریحانه قلب است[11]».

همچنین امام سجاد (علیه‌السلام) می‌فرماید: «از خوشبختی مرد این است که فرزندانی داشته باشد که یاورش باشند[12]».

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره فرزندآوری می‌فرماید: در طلب فرزند باشید و آن را از خدا بخواهید که فرزند، روشنی چشم و ریحانه قلب است.

۷. هنر خوب گوش دادن

انسان‌ها به صورت عادی بسیاری از فعالیت روزانهٔ خود را به گوش دادن اختصاص می‌دهند. شاید این موضوع چندان به چشم نیاید، اما تأثیر بسزایی در زندگی افراد دارد. خوب شنیدن سخنان یکدیگر کیفیت روابط میان اعضای خانواده را بالا می‌برد.

بنابر فرمایش امام صادق (علیه‌السلام) خوب گوش دادن نشانه اندیشهٔ درست است. وقتی یکی از اعضای خانواده در حال صحبت است بهتر است سراپا گوش بود و تمایل خود را به گوش دادن نشان داد تا ارتباطی مطلوب پدید آید.

حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «همان گونه که نیکو سخن گفتن را می‌آموزی، نیکو شنیدن را نیز بیاموز و سخن هیچ کس را قطع نکن[13]».

اعضای خانواده بخصوص بزرگترها با گوش دادن به صحبت‌های فرزندان، افزون بر تقویت عشق و محبت در خانواده، اعتماد فرزندان را نیز جلب کرده و در این بین با شنیدن حرف‌های آنها می‌توانند در اموری که فرزندان در آن تجربه نداشته و شاید به خطا و اشتباه بروند، آنها را راهنمایی کنند.

۸. صرف وقت و زمان برای با هم بودن

یکی از رازهای مهم نزدیکی اعضای خانواده و برقراری عشق و محبت در خانواده این است که در ساعات یا روزهای خاصی، خانواده زمینه‌ای برای نزدیک‌تر شدن اعضا فراهم کنند. به عنوان نمونه جمع شدن بر سر سفره حداقل یک وعده در شبانه روز، دیدن فیلم‌های شبانه با هم یا بازی‌های گروهی، چیدن برنامه یک سفر کوتاه و …

برنامه‌ریزی برای این امر مهم موجبات بروز عشق و محبت در خانواده نسبت به همدیگر را فراهم کرده، شادی و نشاط را به همراه خواهد آورد و موجب تقویت روحیهٔ همکاری اعضای خانواده، اثرات مثبت در کنار هم بودن و تخلیه هیجانات نیز می‌گردد.

مشورت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده

۹. مشورت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها

‌نظر دادن و مشارکت اعضای خانواده در تصمیم‌گیری‌های مهم، احترام و اعتماد را افزایش می‌دهد. چه بسیار مواردی که ترکیب طرح پیشنهادی از نوجوانان و جوانان خانواده و تجربیات والدین، موفقیت آنها را در کار دو چندان کرده است و همدلی و همراهی را برای تک تک افراد خانواده به دنبال داشته است.

نکته قابل توجه این که، ایجاد حسن ارزشمندی و به حساب آوردن فرزندان، با مشارکت دادن آنها در امورات و تصمیمات مهم، حس خودباوری را در وجود آنها تقویت می‌کند. و چه زیبا فرمود امیر بیان حضرت علی (علیه‌السلام) که «هر کس مشورت کند، اگر کارش درست باشد، ستایش می‌شود و اگر کارش نادرست باشد، عذرش پذیرفته است[14]».

۱۰. قدرشناسی از زحمات

قدردانی از زحمات اعضای خانواده، راهکاری به ظاهر ساده اما بسیار مهم در تحکیم روابط میان آنها و عشق و محبت در خانواده است. ابراز قدردانی افراد به یکدیگر باعث افزایش همدلی در خانواده می‌شود.

همچنین، تشکر از تلاش‌ها و فداکاری‌های یکدیگر می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه‌ی همکاری و حمایت در مواقع سخت باشد. ایجاد محیطی سرشار از قدردانی و احترام، به رشد روانی و عاطفی اعضای خانواده کمک می‌کند و روابط را مستحکم‌تر می‌سازد.

در واقع، گاهی یک کلمه‌ی ساده‌ی «متشکرم» می‌تواند گرما و صمیمیت را به فضای خانواده هدیه دهد و انگیزه فرد را برای انجام کارهای دیگر تقویت کند.

پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) درباره تشکر و قدردانی فرمود: «اگر كسی به شما محبّتی كرد، شما هم محبّت او را جبران كنید و اگر نتوانستید (لااقل) از او تشكر نمایید، این تشكر شما پاداش او خواهد بود[15]».

۱۱. کاهش تنش‌ها

کاهش تنش‌ها در خانواده، راهکاری برای حفظ سلامت روانی و عاطفی اعضای آن است. اهمیت آن تا جایی است که در زمینهٔ تشدید عشق و محبت در خانواده نقش حیاتی ایفا می‌کند. هنگامی که اعضای خانواده به یکدیگر عشق و محبت می‌ورزند، درک و همدلی بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند و این امر به آنها کمک می‌کند که به راحتی به حل و فصل اختلافات بپردازند.

تنش‌ها و اختلاف نظرها می‌توانند به سرعت به نزاع‌ها و درگیری‌های جدی منجر شوند، بنابراین ضروری است که از روش‌هایی بهره‌برداری شود که به برقراری ارتباط مؤثر و ابراز محبت کمک کند. صبوری در مقابل مشکلات، گوش‌دادن فعال، کنترل خشم، ابراز احساسات به شیوه‌ای محترمانه و ایجاد فضایی صمیمی برای گفتگو از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند به کاهش تنش‌ها و تقویت عشق و محبت در خانواده کمک کنند.

در نهایت، با مدیریت مناسب تنش‌ها و ترویج دلدادگی و عطوفت، اعضای خانواده می‌توانند روابط خود را مستحکم‌تر کرده و محیطی سالم و خوشایند برای همدیگر ایجاد کنند.

۱۲. اهتمام به یاد خدا و تقویت باورهای دینی

اهتمام به یاد خدا و تقویت معنویات در خانواده نه تنها به ارتقاء کیفیت زندگی فردی کمک می‌کند، بلکه همچنین پایه‌گذار عشق و محبت الهی در خانواده است. زمانی که اعضای خانواده به یاد خدا و ارزش‌های معنوی توجه کنند، فضای خانواده پر از صلح و آرامش می‌شود و این امر به تقویت روابط عاطفی آنان کمک می‌کند.

ارتباط با خداوند و تمرکز بر معنویات موجب می‌شود که افراد بهتر یکدیگر را درک کنند و در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات، علاوه بر این که خدا را در نظر می‌گیرند، حس همدلی و همبستگی بیشتری از خود نشان دهند.

در حقیقت، با تقویت ایمان و باورهای دینی بین اعضای خانواده از جمله توکل به خدا، توسل به اهل بیت (علیهم‌السلام)، اعتقاد به قدرت بی‌منتهای الهی، صبوری برای رسیدن به اهداف و حل مشکلات، در نظر گرفتن عالم آخرت در انجام امور و … به زندگی رنگ خدایی بخشیده می‌شود.

این امر به ایجاد یک محیط سالم، پر از مهر و آرامش کمک می‌کند؛ چراکه خداوند متعال می‌فرماید: « الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ[16]»؛ آنها که به خدا ایمان آورده و دل‌هاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دل‌هاست.

بازی با بچه‌ها

۱۳. بازی با بچه‌ها

بازی با بچه‌ها یکی از راهکارهای مؤثر برای تقویت عشق و محبت در خانواده است. این فعالیت‌ها فرصتی برای سرگرمی و شادی فراهم می‌کنند.

هنگامی که والدین برای فرزندان خود وقت می‌گذارند و با آنها بازی می‌کنند، نه ‌تنها به آن‌ها احساس ارزشمندی و توجه می‌دهند؛ بلکه از طریق گفتگو، تعامل و همکاری، آموزش‌های مهمی نیز منتقل می‌شود. بازی‌ها می‌توانند فضایی برای بیان احساسات، تقویت مهارت‌های اجتماعی و حل مسائل به وجود آورند و این تجربه‌ها باعث می‌شود که فرزندان در محیطی پر از محبت و پذیرش بزرگ شوند.

در نتیجه، بازی با بچه‌ها نه تنها لحظات شاد و مفرحی را به ارمغان می‌آورد، بلکه به بنیانی مستحکم برای شکوفایی استعدادها در خانواده تبدیل می‌شود.

نبی مکرم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود: «بر پدر و مادران لازم است که دنیای کودکان را درک نمایند و در ارتباط با آنان رفتاری کودک پسند پیشه کنند[17]».

چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد

 امیرالمومنین (علیه‌السلام) نیز به والدین توصیه فرمود: «مَنْ کانَ لَهُ وَلَدٌ صَبَا»؛ هر کس کودکی دارد باید با او با زبان کودکی رفتار کند[18]».

۱۴. برگزاری جلسات خانوادگی

برگزاری جلسات خانوادگی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ساده برای تقویت روابط میان اعضای خانواده، اهمیت ویژه‌ای دارد. این جلسات فرصتی برای تبادل نظر، بیان احساسات و حل مسائل را فراهم می‌کنند.

افزون بر آن فضایی دوستانه و صمیمی ایجاد کرده و عشق و محبت در خانواده را تقویت می‌نماید. در این جلسات، هر عضو خانواده می‌تواند نظرات و دغدغه‌های خود را بیان کند و برای حل معضلات و مشکلات از همدیگر کمک بگیرند و با گوش دادن به یکدیگر، احساس همدلی و همبستگی بیشتری را تجربه کنند.

همچنین، برگزاری این جلسات که می‌تواند در مناسبت‌های میمون و مبارک برگزار شده و سفرهٔ اطعامی نیز هرچند ساده گسترده شود، برکات و خیرات صله رحم را به دنبال دارد. حضرت ختمی مرتبت در این باره می‌فرماید: «صله رحم باعث ايجاد محبت (در بين خويشاوندان) و خوار و حقير شدن دشمنان می‌گردد[19]».

علاوه بر آن، افراد خانواده از هر رده سنی اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان با همسالان خود ارتباط برقرار کرده و فرصت خوبی است تا در این زمینه دوستان خوبی را از بین اقوام انتخاب کنند که نسبت به دیگران قابل اعتمادترند.

به این ترتیب، برگزاری جلسات خانوادگی نه تنها به کاهش تنش‌ها و بهبود ارتباطات کمک می‌کند، بلکه همکاری، عشق و محبت را در محیط خانواده تقویت نموده و به شکوفایی روحی و عاطفی اعضا کمک می‌نماید.

سخن آخر

در مجموع باید گفت، عشق و محبت در خانواده فراتر از یک احساس ساده است؛ بلکه آن یک هنر است که نیاز به تلاش و پرورش دائمی دارد. با توجه به ۱۴ راهکار ساده ارائه شده در این مقاله، می‌توانیم با عمل به آن فضایی امن و محبت‌آمیز در خانواده ایجاد کنیم که در آن هر فرد احساس ارزشمندی و امنیت کند. پس با به کارگیری این روش‌ها، زندگی خانوادگی‌تان را غنی‌تر و شیرین‌تر کرده و عشق و محبت را مهمان همیشگی خانه کنید.


[1] . نهج الفصاحه، ح ۱۴۷.

[2] . وسائل الشيعه، ج ۱۵، ص ۵۸، ح ۶.

[3] . مكارم الأخلاق، ج 1، ص 478، ح 1651.

[4]. اصول کافى، ج ۲، ص ۶۴۴.

[5] . كافي، ج 5، ص569.

[6] . وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۴۸۵.

[7] . بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۳۲.

[8] . میزان الحکمه، ج ۷، ص ۳۱۲.

[9] . سوره بقره، آیه ۲۵.

[10] . نهج البلاغه، نامه ۵۳.

[11] . بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۸۴.

[12] . الکافی، ج ۶، ص ۲.

[13] . المحاسن، ج ۱، ص ۲۳۳.

[14] . مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۳۴۲.

[15] . تحف العقول، ص ۴۹.

[16] . سوره رعد، آیه ۲۸.

[17] . وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۴۸۶.

[18] . همان.

[19] . غررالحكم، صفحه 46، حدیث 9309.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.