کنترل چشم در فضای مجازی

فضای مجازی جزئی از زندگی امروز ما شده است و به نوعی راه گریزی از آن نداریم. این پدیده به غیر از خوبی‌هایی که برای ما دارد مشکلات بسیاری را هم با خود به همراه آورده است.

یکی از این مشکلات ترویج تصاویر و ویدیوهای غیر اخلاقی و نامناسب است. کنترل چشم دغدغه بسیاری از مخاطبان فضای مجازی است. در ادامه ویدیو و متن بیانات دکتر میرباقری درباره راه کنترل چشم در فضای مجازی را مشاهده می‌فرمایید.  

ویدیو: راه کنترل چشم در فضای مجازی

راه کنترل چشم در فضای مجازی

برای کنترل چشم، دل و نفس در برابر فضای مسموم اینترنت چه باید کرد؟ این سؤال، سوال یک آقا پسر شانزده ساله از تهران بود. البته این سوال برای خیلی از شانزده ،هفده ساله‌ها حتی چهل، پنجاه ساله‌ها هم هست.

کنترل چشم در فضای مجازی

یاد خدا و مراقبت

در پاسخ به این سوال، من سوال می‌کنم آیا غیر از توجه به خدا و مراقبت کار دیگری می‌شود کرد؟ من راهی واقعاً به‌نظرم نمی‌رسد مگر اینکه آدم واقعا از خدا کمک بگیرد و به یاد خدا باشد و دائماً ذکر و توجه داشته باشد.

الان زمانی است که شیطان دستش بسیار باز است، هیچ زمانی این‌گونه نبود. در همه منزل‌ها، زیر دست همه جوانان و نوجوانان حضور دارد.

آیا دجال آخرالزمان همین فضای مجازی است؟

برخی می‌گویند شاید دجال آخرالزمان همین فضای مجازی باشد. بعضی‌ها تحلیل‌های اینگونه‌ای دارند که دجال، جریانی را ایجاد می‌کند، جریانی که همه را مجذوب خودش می‌کند. چون فضای مجازی الان در هر خانه‌ای هست. واقعاً هم بسیار پرجاذبه است چون با شهوات نفس هماهنگ است. کار ما در این زمان یک مقداری سخت‌تر شده. چون انسان تا نبیند تحریک نمی‌شود. وقتی‌ که دید که هرچه دیده بیند دل کند یاد. با این توصیفات چه می‌شود کرد؟

نزدیک نشدن به فواحش

آن که من می‌توانم توصیه کنم این است که دستور قرآن را به‌کار بگیریم. دستور می‌دهد که «لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ».[1] به فحشاء نزدیک نشوید. فحشاء یعنی گناه، خصوصاً آن‌جایی‌که حیا و شرم کنار گذاشته می‌شود، معمولاً فحشاء اینها است. یعنی اصلا نزدیک نشوید.

پس برای کنترل چشم اصلا نباید به گناه نزدیک شد. این نیست که انسان بگوید من به دریا می‌زنم، پایم ‌تر نمی‌شود، یا مرد کسی است که به دریا بزند و پایش تر نشود. به‌همین شعار و به‌همین بهانه می‌روند و غرق می‌شوند. چون نفس انسان تحریک‌پذیر است.

انتخاب دوست خوب و محیط سالم

مرحوم استاد مطهری یک جمله‌ای داشتند، از منابع نقل می‌کردند که «النفس مسرقه». یعنی نفس انسان دزد است، ناخودآگاه شرایط را می‌گیرد و من این را در دبیرستان تجربه کردم. من خطم نسبتاً خوب بود. با یک کسی دوست شدم که خط بدی داشت. بعد از مدتی به من گفت: تو با من نشستی، خط تو هم بد شده است. رفتم با خط‌های سال گذشته تطبیق کردم دیدم راست می‌گوید. انسان ناخودآگاه از محیط، از دوست، تأثیر می‌پذیرد.

دوست خوبی انتخاب کنیم. دوستانی که اهل گناهند را انتخاب نکنیم چون آنها ما را تحریک می‌کنند و می‌آیند راه ارتباط را برقرار می‌کنند؛ مثلاً می‌گوید شما فلان مسأله را در سایت کذا دیده‌اید؟ بعد شما می‌آیید و گرفتار می‌شود. حتی گاهی بزرگ‌ترها هم می‌آیند و گرفتار می‌شوند.

باید اصلا نزدیک گناه نشویم، این قدم اول گرچه سخت است، اما از قدم‌های بعدی راحت‌تر است. این‌که قرآن می‌فرماید: «لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ».[2] یک مورد مهم کنترل چشم است. فرمودند: «غُضُّوا أبصارَكُم»[3] یعنی ما باید چشم را از گناه ببندیم. قرآن می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ»[4] باید چشم را از گناه بپوشیم، نزدیک نشویم.

قلب نورانی نتیجه کنترل چشم

اگر کنترل خیلی از افعال‌مان را داشته باشیم مانند چشم چرانی و نزدیک گناه نشویم خداوند به ما قلب نورانی خواهد داد. اگر جوانان ما طالب قلب نورانی‌اند، که این خواسته در جوانان متدین زیاد است، چون جوانی سن آرمان‌خواهی است، کسانی که در حوزه معنویت قرار می‌گیرند هدف شان این می‌شود که سلمان شوند. بعد کم‌کم در کوران‌های زندگی می‌بینند که به این راحتی هم نیست، بنابراین این آرمانی که در جوانی وجود دارد این را وسیله تقوا برای رسیدن به مدارج بالا قرار دهیم. راهش همین است.

کنترل چشم در فضای حقیقی راحت‌تر از فضای مجازی است

چیزی که به نظر می‌رسد این است که کنترل چشم در فضای حقیقی راحت‌تر است. چون شما از دیگران حیا می‌کنید. در فضای مجازی انسان در خلوت، خودش است و خدا.

یکی دیگر از عوامل هم این است که در فضای واقعی آدم یک‌جا یک جمعی را احساس کند که مناسب او نیست و من می‌خواهم وارد آن‌جا شوم و خب اصلاً نمی‌روم. ولی در فضای مجازی ازیک‌طرف نمی‌شود واقعاً نرفت چون حالا از همه اطلاعات و خبرها فاصله می‌گیرد. ازیک‌طرف هم هرجایی که هر صفحه‌ای هم که مثلا می‌خواهیم برویم پر است از مشکلات. پس راه چاره چیست؟

ورود به فضای مجازی باید کنترل شده باشد

در فضای مجازی ما باید کنترل شده وارد شویم. باید عبور کنیم. یعنی هیچ‌گاه روی تصاویری که خدا دوست ندارد که ما به آن‌ها توجه کنیم، توجه نکنیم. این یک واقعیتی است. به‌هرحال راه همین است، راه این است که انسان مراقبت داشته باشد. سخت است ولی آثار عظیمی دارد.


[1] سوره انعام، آیه ۱۵۱.

[2] همان.

[3] رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله: غُضُّوا أبصارَكُم تَرَونَ العَجائبَ.

پيامبر خدا (ص): چشمان خود را [از حرام ] فرو بنديد تا شگفتى ها را بينيد. [بحار الأنوار: 104 / 41 / 52.]

[4] سوره نور، آیه ۳۰.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. علی می گوید

    چه معضلی شده این فضای مجازی افسار گسیخته وفاسد
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم