راه درمان چشم چرانی

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند که هیچ غنیمتی بالاتر از این نیست که انسان از نگاه حرام، چشم پوشی کند. اگر انسان بداند که با چشم پوشی از نگاه به نامحرم چه عنایت ویژه‌ای از طرف خداوند به او می‌شود و چه نورانیتی برای او حاصل می‌گردد، هرگز سراغ چشم چرانی نمی‌رود. در این مقاله چند راهکار ساده برای درمان چشم چرانی بیان می‌شود. در ادامه ویدیو و متن بیانات دکتر میرباقری را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: راه درمان چشم چرانی

۱. ناراحتی از گناه بسیار مقدس است

اول از همه نباید بگذاریم این گناه برای ما عادی شود. این که از چشم چرانی و نگاه نامناسب ناراحت می‌شویم بسیار ارزشمند است. در حدیثی داریم که وقتی مؤمن گناه کوچکی مرتکب می‌شود، احساس می‌کند که کوهی بر روی دوش او است. اما منافق گناه بزرگی هم که انجام می‌دهد احساس می‌کند صدای پشه‌ای بود که از کنار او عبور کرد. یک چیزی به ذهن او می‌آید و بعد هم تمام می‌شود، ناراحتی‌اش را نگه نمی‌دارد.

ناراحتی از گناه بسیار مقدس است و این نهایتاً انسان را نجات می‌دهد. من عرضم این است که توجه کنید که با این نگاه آدم چه چیزهایی را از دست می‌دهد؟ وقتی‌که ما گناهی را که دلمان می‌خواهد مرتکب نمی‌شویم، بلافاصله عنایتی از طرف خداوند به ما خواهد شد.

۲. عنایت ویژه خداوند برای هر یک‌بار دوری از چشم چرانی

برای هر یک‌بار که ما در طول روز نگاه به نامحرم نکنیم، بدون شک مشمول عنایت ویژه خداوند خواهیم شد. حالا در زندگی‌های فعلی و امروزی دنیا برای هر کسی ممکن است ده‌ها بار این اتفاق بیفتد که با صحنه‌ای، با چهره‌ای مواجه شود.

باید طوری بشود که همه وجود او دلش بخواهد که نگاه نکند. با خودش بگوید این یک‌بار را به‌خاطر خدا انجام نمی‌دهم، حالا تا دفعه بعد. یعنی یک کمی باید سر نفس را کلاه گذاشت. دفعه دوم بگوید این یک‌بار را هم به‌خاطر خدا می‌خواهم انجام ندهم. اگر یک‌بار هم از دست او در رفت بلافاصله توبه کند. و دفعه سوم و چهارم. هر بار که ما برای خدا یک خویشتن‌داری انجام می‌دهیم بدون شک یک عنایت و یک نورانیت و یک درجه تقرب به خداوند بر قلب ما خواهد شد.

اگر ما این گناه را مرتکب شدیم، این عنایت خدا را از دست خواهیم داد. بعداً ممکن است توبه کنیم، پاک شود ولی این عنایت دیگر نیست، تمام شد. این‌ها را یادمان باشد که ما در ترک گناه چه موهبتی را دریافت می‌کنیم.

۳. مراقبت از چشم بزرگترین غنیمت

بنابراین مراقب باشیم و توجه داشته باشیم که این ترک گناه چه موهبتی دارد. در روایت داریم: «مَا اغْتَنَمَ أَحَدٌ بِمِثْلِ مَا اغْتَنَمَ بِغَضِّ اَلْبَصَرِ»[1] هیچ‌کس به اندازه‌ چشم فروبستن از نگاه حرام غنیمتی معنوی به دست نیاورده است. «لِأَنَّ اَلْبَصَرَ لاَ يُغَضُّ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ تَعَالَى إِلاَّ وَ قَدْ سَبَقَ إِلَى قَلْبِهِ مُشَاهَدَةُ اَلْعَظَمَةِ وَ اَلْجَلاَلِ» چون اگر چشم از محرمات خدا پوشیده شود جلالت خدا بر آن دل وارد می‌شود.

 اصلا حال آدم را عوض می‌کند. نورانیتی به آدم می‌دهد. زحمت خویشتن‌داری برای او می‌ارزد؛ چون داریم با خدا معامله می‌کنیم. و چون گناهی است که زیاد پیش می‌آید، انسان وقتی‌که چشم خودش را محافظت می‌کند، درجات زیادی را طی می‌کند، موهبت‌های زیادی به او خواهد شد.

۴. محاسبه و توبه از چشم چرانی

بعد از مراقبت، شب به شب مجدداً محاسبه کنیم اگر صدمین شبی هم هست که آدم توبه کرده باز هم می‌بیند امروز هم در پنجاه مورد، یک مورد، دو مورد از دست او خارج شد، باز برای همان توبه کند. دوباره تصمیم را ادامه بدهیم و بگوییم خدایا فردا بیشتر کمکم کن. ادامه این راه و مداومت در تمرین جواب می‌دهد. بنده از الان دارم نتیجه تجربه‌ها را عرض می‌کنم و قول می‌دهم؛ ادامه بدهید یک روز می‌بینید که شما اصلاً چشمتان دیگر به سوی نامحرم حرکت نمی‌کند.

۵. خواندن ۱۱ بار سوره توحید بعد از نماز صبح

روایتی نقل شده از امیرالمومنین علیه‌السلام که می‌فرمایند کسی که یازده بار بعد از نماز صبح «قل هو الله» بخواند، خداوند، آن روز، او را از گناهان در امان می‌دارد.[2] از این هم می‌توانید استفاده کنید.

بنر معرفی دوره سبک زندگی اسلامی

[1] مصباح الشريعة، ج۱، ص۹.

[2] امیرالمؤمنین (ع): مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ اَلْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ اَلشَّيْطَانِ .

امير مومنان (ع) فرمود: هر كه سوره توحيد را يازده بار پس از نماز صبح تلاوت كند در آن روز مرتكب گناهي نشود هر چند بر خلاف ميل شيطان باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. عبدالوهاب یاراحمدی می گوید

    با سلام و خسته نباشید چشم ذهن گوش و حتی زبان را هم بایستی توان نگه داشت یک ماه رمضان را در نظر بگیریم همین را تمرین میکنیم برای یازده ماه آینده
    هر روز تمرین کنیم چند درجه آدم بهتری شویم سخت نیست میرسرد روزی که از ناتوانی به گناه توبه میکنیم بهتر آن هست تا وقت هست با خودمان و خدایمان آشتی داشته باشیم

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از پیام شما سپاسگزاریم

  2. ناشناس می گوید

    اجرتون با آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از لطف شما سپاسگزاریم