نماز مسیحیت و یهود

ما معتقدیم که همه ادیان نماز و عبادت داشته‌اند. برخی می‌گویند نماز و سخن گفتن با خداوند در ادیان دیگر به نظر ساده می‌رسد و آداب نماز ما مسلمان‌ها را ندارند. چرا هیئت و ترکیب و شکل نماز ما مسلمان‌ها با همه ادیان دیگر فرق می‌کند؟ چرا ما این‌همه آداب برای نماز داریم؟ نماز مسیحیت و یهود چگونه است؟ آیا واقعا نماز در اسلام با نماز در مسیحیت و یهود خیلی تفاوت دارد؟ پاسخ این سوالات را از زبان دکتر میرباقری خواهیم شنید. در این مقاله ویدیوی استاد و متن پاسخ را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: تفاوت نماز مسیحیت و یهود با نماز در اسلام

چرا نماز مسلمانان این‌همه آداب دارد؟

سوال: خیلی ها می‌گویند این دینی که شما درست کردید برای ما به نام اسلام چرا این‌گونه است؟ با همین تعبیر می‌گویند. یعنی که شما آن‌را درست کردید و نبوده. می‌گویید آی مردم جمع بشوید این کارها را بکنید. داخلش نمازی را ایجاد کردید با یک ترکیب و اعمال خاص. دلیل آن‌ها برای این حرف چیست؟ می‌گویند مگر یهودی ها نماز نداشتند؟ مگر مسیحی ها نماز نداشتند؟ همه هم که داریم خدا خدا می‌گوییم. همه هم می‌گوییم که دین ما از جانب خدا آمده. نماز در یهود بوده و از جانب خدا آمده. نماز در مسیحیت هم بوده و از جانب خدا آمده. در اسلام هم از جانب خدا آمده. همه ادیان الهی نماز دارند. پس چرا ما مثل آن‌ها نماز نمی‌خوانیم؟ چرا هیئت و ترکیب و شکل نماز ما مسلمان‌ها با همه مردم فرق می‌کند؟

نماز همه ادیان اصلی در اصول یکی است

پاسخ استاد: اولا نماز همه ما در اصول خیلی فرقی نمی‌کند. خواندن بخشی از کتاب آسمانی در نماز، رکوع، سجود و ذکر خدا مواردی است که در نماز همه ادیان بوده است.

خواندن مقداری از کتاب الهی در نماز همه ادیان

ما در نماز مقداری از کتاب الهی را می‌خوانیم. ما قرآن را، حمد و سوره را در نماز می‌خوانیم. آنها هم در نمازشان کتاب آسمانی را می‌خواندند. اتفاقا در قرآن هم به نماز آنها اشاره می‌کند. آیه 113 سوره آل عمران می‌گوید: «لَيْسُوا سَوَاءً مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ»[1]: اول یک سری از اهل کتاب نقد می‌کند بعد می‌فرماید البته همه آنها یکسان نیستند. جمعی از این‌ها شب بیدار می‌شوند، می‌ایستند، آیات خدا را تلاوت می‌کنند. آیا علمای یهود قرآن تلاوت می‌کردند، یا تورات را؟ آنها آیات کتاب خودشان را تلاوت می‌کردند. پس ما قرآن می‌خوانیم و آنها هم کتاب آسمانی خودشان را می‌خواندند.

رکوع و سجود در نماز مسیحیت و یهود

رکوع و سجود در نماز آنها بوده الان شاید در بعضی از نحله‌های مسیحیت این مدلی نماز را انجام ندهند. ولی به نظر می‌آید که دستکاری شده است. چون در مورد نماز و رکوع و سجود در قرآن به حضرت مریم گفته می‌شود که «يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» یعنی برو نمازت را به جماعت بخوان، سجده کن، رکوع کن با آن‌ها. پس رکوع داشتند، سجود داشتند. این‌ها همه در تمام ادیان بوده است.

تفاوت در جزئيات

حالا فرض بفرمائید که مثلا تعداد رکعاتش یا موارد جزئی دیگر ممکن است یک تفاوت‌هایی داشته باشد. اصول و ارکان نماز که رکوع هست، سجود هست، ذکر خداست، خواندن کتاب آسمانی است، این‌ها همه در مسیحیت و یهود بوده است. ادیان اصلی این کارها را در نماز انجام می‌دادند.

بله یک تفاوت‌هایی بین ما وجود دارد. مثلا روزه‌ای که ما می‌گیریم با روزه در ادیان دیگر تفاوت دارد. در روایات ما دارد که ماه رمضان را خدا گذاشت برای پیامبر اکرم (ص) که آخرین دین است و تکمیل دین‌ها است. روزه را گفتند در ماه رمضان بگیرید که ماه نزول قرآن است و بالاترین ماه‌ها است. در ادیان قبل شاید زمان روزه متفاوت بوده است.

ارکان و اصول عبادات یکی هستند در روایات ما آمده است که سه عمل در همه ادیان آسمانی وجود داشته است؛ نماز و زکات و روزه. اما حج مخصوص اسلام است. یهود و نصاری حج نداشتند و آنها یک مناسک دیگری داشتند. به همین خاطر هم فراوان ما در احادیث داریم که اگر کسی مستطیع بشود و به حج نرود موقع مرگ می‌گویند تو یکی از ارکان اسلام را بجا نیاوردی پس انتخاب کن یا مسیحی از دنیا برو یا نصرانی.


[1] سوره آل عمران، آیه ۱۱۳.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    یاالله
    لازم است در خصوص مناسک حج بین پيروان عیسی ع و موسی ع این نکته را بیان کنم و آن اینکه ادیان فوق از جمله پيروان محمد گرامی ص ، یک ریشه مشترک دارند و آن پدر مشترک آنها یعنی ابراهیم خلیل ع و بهمین دلیل دارای اصول مشترک هستند . نماز ، روزه و حج اما آنچه که باید اضافه کنم حج و آداب آن در میان پيروان عیسی و موسی علیهما سلام بر قرار بوده است که معبد سلیمان نبی این جایگاه را برای ایشان داشته است. باید دانست یهودیان معبد سلیمان نبی ع را قبله خود قرار داده اند و این مکان گرامی، جایگاه خانه خداوند کعبه مقدس را برای ایشان دارد . به سخن دیگر همه پیامبران الولعزم ، فرزندان ابراهیم خلیل ع بوده و موظف بوده اند به مکانی که ابراهیم خلیل ع بنا نهاد یعنی کعبه گرامی را مورد ستایش و عبادت و آداب حج قرار دهند ، در حالیکه متاسفانه از آنچه فرمان داشتند ، سر پیچیدن و بدلخواه خود آنرا تغییر دادند …
    تبارک اسم ربک ذوالجلال والاکرام

انس با قرآن