پیش‌بینی قرآن درباره غیبت امام زمان (عج)

یکی از باورهای شیعیان، وجود حضرت ولی عصر (عج) است که در غیبت کبری به سر می‌برند و روزی ظهور کرده و جهان را به وجود پر خیر و برکت خود منّور خواهند کرد. درباره غیبت امام زمان (عج) در قرآن کریم اشاراتی آمده است و تحقق این وعده الهی را داده است که سبب قوت قلب مؤمنین می‌گردد.

در این مقاله از زبان دکتر سید محسن میرباقری یکی از آیاتی که درباره غیبت امام زمان (عج) است، بیان می‌گردد.

در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید:

پیش‌بینی قرآن درباره غیبت امام زمان

پیش بینی غیبت امام زمان (عج) در آیات قرآن

خداوند مهربان در قرآن کریم غیبت امام زمان (عج) را پیش بینی کرده است، در آیه ۳۰ سوره ملک می‌فرماید: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعينٍ»، بگو به من خبر دهيد اگر آب‌هاى [سرزمين] شما در زمين فرو رود، چه كسى آب جارى و گوارا در دسترس شما قرار مى‌دهد»؟!

روزی می‌آید که می‌بینیم همه آبها محو شده و ما آن را نمی‌بینیم. این یک بحث توحیدی است. ظاهر آیه خیلی زیباست. روایات فراوانی ذیل این آیه از ائمه معصومین (ع) آمده است که آیه را این گونه معنا کرده‌اند که این آیه باطن و تأویلی دارد.

جریان تاریخی در غالب آیه ۳۰ سوره ملک

یک جریان تاریخی را خداوند در غالب این بیان مطرح کرده است. «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ إِمامُکُمْ غائِباً عَنْکُمْ، فَمَنْ یَأْتِیْکُمْ بِإِمامٍ ظاهِر»، اگر شما یک روزی صبح کردید و دیدید آبی در محیط زندگی شما نیست. حالا در این تأویل روزی رسید که دیدید امامی برای شما وجود ندارد و در دسترس شما نیست. «فَمَنْ یَأْتِیْکُمْ بِإِمامٍ ظاهِر»؟! چه کسی امامتان را ظاهر می‌کند؟!  

تأویل آیه ۳۰ سوره ملک درباره امام زمان (عج)

در حدیثی امام باقر (ع) در تفسیر آیه ۳۰ سوره ملک  فرمودند: «نُزِلَتْ فِى الامامِ الْقائِمِ (ع) یَقُولُ إِنْ أَصْبَحَ إِمامُکُمْ غائِباً عَنْکُمْ، لاتَدْرُونَ أَیْنَ هُوَ؟ فَمَنْ یَأْتِیْکُمْ بِإِمام ظاهِر یَأْتِیْکُمْ بِأَخْبارِ السَّمواتِ وَ الاْ َرْضِ، وَ حَلالِ اللّهِ وَ حَرامِهِ، ثُمَّ قالَ: وَ اللّهِ ما جاءَ تَأْوِیْلُ هذِهِ الاْ یَةِ، وَ لابُدَّ أَنْ یَجِىءَ تَأْوِیْلُه[1]»، این آیه درباره‌ی امامى نازل شده است که، قیام به عدل الهى مى‌کند، اگر امام شما پنهان گردد، و ندانید کجاست؛ چه کسى براى شما امامى مى فرستد، که اخبار آسمان ها و زمین، و حلال و حرام خدا را براى شما شرح دهد؟ سپس فرمود: به خدا سوگند، تأویل این آیه هنوز نیامده و سرانجام خواهد آمد.

تحقق قسمت دوم آیه، ظهور حضرت بقیة الله الأعظم (عج)

ظاهر آیه یک امر توحیدی است. تأویلش این است که یک روزی امام غایب می‌شود و خدا باید او را ظاهر کند. الان در زمان ما قسمتی از آیه تأویلش محقق شده و قسمتی دوم محقق نشده است. قسمت اول که محقق شده تأویل آیه این است که امام دوازدهم (ع) ما در پس پرده غیبت قرار گرفته‌اند و حتماً قسمت دوم هم به زودی ان شاء الله تأویل خواهد شد.


[1]. نورالثقلین، جلد ۵ ، صفحه 387.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.