آموزش سوره کافرون برای کودکان

یکی از راه­های آموزش کودکان، استفاده از نکات اخلاقی قرآن است، به شرطی که آموزش طوری باشد که برای کودک جذاب و قابل فهم شود تا کودک بتواند درک کند و نکات آموزشی قرآن را یاد بگیرد. به خاطر همین آموزش قرآن برای کودکان باید همراه با سرگرمی، داستان و شعر باشد. در این مقاله، می‌خواهیم سوره کافرون را با زبان کودکانه به همراه داستان و شعر به کودکان عزیز آموزش دهیم. آنچه در این مقاله ارائه شده است، شامل بخش‌­های زیر می‌­باشد:

  • متن و ترجمه سوره کافرون
  • داستان سوره کافرون برای کودکان
  • شعر سوره کافرون
  • سوره کافرون صوتی
  • روش آموزش قرآن به کودکان

متن و ترجمه سوره کافرون

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

به نام خدای خوب مهربان

قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ (1)

حرفت در جواب پیشنهاد سرانِ بی دین این باشد

لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ (2)

بت‌هایی را که می‌‌پرستید، نمی‌‌پرستم

وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (3)

شما هم اهل پرستش خدایی که من می‌‌پرستم نیستید

وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ (4)

(تکرار می‌‌کنم) من هیچوقت اهل پرستش بت‌هایی که می‌‌پرستید نیستم

وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (5)

شما هم اهل پرستش خدایی که من می‌‌پرستم نیستید

لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ (6)

دین شما ارزانی خودتان، دین من هم مال خودم. [2]

آموزش سوره کافرون برای کودکان

داستان سوره کافرون برای کودکان

بچه‌های عزیزم! همانطور که از اسم سوره مشخص است، سوره کافرون درباره گروهی است که به خدای مهربان ایمان ندارند و به جای خدا سنگ و چوب و چیزهایی که خدا آفریده را پرستش می‌­کردند. وقتی پیامبر تازه دین اسلام را به مردم معرفی کرده بود، خیلی­ها نمی‌خواستند خدای یکتا را قبول کنند. یکی از مهمترین افرادی که قبول نمی­‌کردند، بزرگان قریش بودند، چون با قبول دین اسلام دیگر نمی‌­توانستند به دیگران زور بگویند و چیزهایی را که می‌‌خواهند، با زور به دست بیاورند. چرا که اسلام قانون­‌هایی دارد و باید قانون‌های مهربانی و عدالت را رعایت می­‌کردند. به خاطر همین باهمدیگر جلسه گذاشتند و مشورت کردند و در نهایت تصمیم گرفتند که پیامبر را گول بزنند و مثلا با پیامبر معامله کنند تا بتوانند به ظلم و ستم خودشان ادامه دهند.

کافران به نزد پیامبر (ص) رفتند و به ایشان گفتند: اى محمد تو بيا از دین ما پيروى كن، ما هم از دین تو پيروى مى‏‌كنيم و البته تو را در تمام امتيازهای خود شريك مى‏‌کنیم، يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و سال ديگر ما خداى تو را عبادت مى‏‌كنيم.[1] با این پیشنهادها می‌خواستند پیامبر را از خدا دور کنند تا با رفتار و کارهای آنها مخالفت نکند.

پيغمبر صلوات الله علیه فرمود: پناه بر خدا كه من چيزى را شریک او قرار دهم. کافران دیدند نقشه­ای که کشیده بودند موفقیت آمیز نبود و نتوانستند به هدف خودشان برسند، فکر کردند و گفتند: لااقل بعضى از خدايان ما را لمس كن و از آنها تبرك بجوى، در این صورت ما هم تو را قبول می­‌کنیم و خداى تو را مى‏‌پرستيم. آنها می­‌خواستند کم کم پیامبر را راضی کنند و کم کم خواسته‌­هایشان را بیشتر کنند تا شاید پیامبر راضی شود و موافقت کند.

پيامبر با شنیدن این پیشنهاد فرمود: من منتظر فرمان پروردگارم هستم. بچه‌ها!‌ خداوند از دل همه انسانها خبر دارد، به خاطر همین باز هم نقشه کافران خراب شد و به این ترتیب بود که سوره کافرون بر پیامبر نازل شد و خداوند فرمود: «به کافران بگو؛ ای کافران نه من خدای شما را می­‌پرستم و نه شما خدای من را می­‌پرستید. و من هرگز چیزی را که شما می‌پرستید، نمی­‌پرستم. و شما هم آنچه را که من می‌­پرستم، عبادت نمی­‌کنید. دین شما برای خودتان و دین من برای خودم.»

رسول خدا به مسجد الحرام رفت، در حالى كه بزرگان کافر قريش در آنجا جمع بودند. بالاى سر آنها ايستاد و سوره کافرون را تا آخر برای آنها خواند. کافران وقتى اين سوره را شنيدند که چقدر محکم و قاطع گفته شده، دیگر كاملاً ناامید شدند.

سوره کافرون به ما می‌­آموزد که خداپرست بودن و کافر بودن، دو راه متفاوت هستند و هيچ شباهت و راه مشترکی با يكديگر ندارند، بلکه مخالف هم هستند. چون کسی که خدای یگانه را قبول دارد، خود را به خدا نزدیک می­کند، در حالى كه کافر تا زمانی که به خدا ایمان نیاورده از او دور می­‌شود. به همين دليل پيغمبر اكرم صلوات الله علیه و تمام انبياء علیهم السلام نه تنها يك لحظه هم با کافران سازش نكردند، بلكه اولین و مهمترين برنامه آنها بعد از اینکه از ایمان آوردنشان ناامید می­‌شدند، مبارزه با کافران بود.

پس ما هم نباید گول وعده‌ها و حرف­‌های کسانی که به خدا ایمان ندارند را بخوریم و نباید هیچ‌وقت به آنها اعتماد کنیم. بلکه باید خودمان را رشد دهیم تا اگر آنها خواستند ما را اذیت کنند، این اجازه را به آنها ندهیم و بتوانیم از خودمان و عزیزانمان دفاع کنیم.

شعردر آموزش سوره کافرون برای کودکان

شعری کوتاه و زیبا که در آن معنی آیه‌­های سوره کافرون گفته شده تا آموزش سوره کافرون برای کودکان دلبند، راحت­تر و لذت‌­بخش‌­تر باشد:

ای آنکه پیغمبری                   بر بندگان رهبری

بگو به قوم کافر                     که آدمند به ظاهر

با دست خود ساخته­ اید          ساخته و پرداخته‌اید

خدای چوب و سنگی              سیاه سفید و رنگی

دین شما دین‌تان                   راه کج کافران

خدای من هست اما               بسیار خوب و دانا

اسلام بود دین من                 همیشه آیین من

سوره کافرون صوتی

دوره آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان

یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم؛ دوره آموزشی «آیه‌ها ستاره‌ها» با استفاده از متدهای به‌روز و کارآمد در یک بستر شاد و جذاب شرایطی را ایجاد کرده که فرزند شما با علاقه و اشتیاق به یادگیری قرآن روی بیاورد. این دوره شامل ۱۱۶ ویدئو برای آموزش ۱۶ سوره از قرآن می‌باشد. این ویدئوها و امکانات آن در بستر اپلیکیشن ویژه کودکان در دسترس قرار دارد.

آموزش قرآن در این دوره با زبان کودکانه و در قالب نمایش، داستان، سرگرمی و کاردستی می‌باشد. برای آشنایی با آیه‌ها ستاره‌ها به اینجا مراجعه کنید.


[1] داستان برگرفته از تفسیر نمونه می‌­باشد.

[2] ترجمه علی ملکی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.