آموزش سوره نصر برای کودکان

 یکی از راه های تربیتی کودکان، به کار بردن داستان های قرآنی است، البته به شرطی که برای کودک جذاب و قابل فهم شود. به خاطر همین آموزش قرآن برای کودک بهتر است با سرگرمی و بازی همراه باشد. در این مقاله می‌خواهیم آموزش سوره نصر به کودکان را با زبان ساده و داستان، صوت و تصویر ارائه دهیم. آنچه که در این مقاله آمده است؛ عبارت است از:

  • متن و ترجمه سوره نصر
  • شعر سوره نصر
  • داستان سوره نصر برای کودکان
  • سوره نصر صوتی
  • روش آموزش قرآن به کودکان

متن و ترجمه سوره نصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خدای خوب و مهربان

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (۱)

وقتی که کمک خدا و زمان فتح مکه رسید

وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا (۲)

و مردم را دیدی که گروه گروه به دین خدا ملحق می شوند

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا (۳)

خدا را از سرِ سپاس به پاکی یاد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه پذیر است[1]

آموزش سوره نصر برای کودکان
آموزش سوره نصر به کودکان

شعر سوره نصر برای کودکان

این سوره هست بچّه­‌ها

یاری و نصر خدا

مژده­‌ی پروردگار

به آدمای هوشیار

اگه بیاد یه روزی

هم نصر و هم پیروزی

مردم و تو می­بینی

میان ز هر زمینی

داخل دین خدا

دسته دسته یا جدا

پس توبه کن چون خدا

بخشنده هست و دانا

داستان سوره نصر برای کودکان

بچه‌های عزیزم؛ قبل از اینکه داستان سوره نصر را شروع کنیم، بهتره معنی سوره نصر را بگوییم تا علت بودن این سوره در قرآن را بهتر متوجه شویم؛ نصر یعنی کمک کردن.

پیامبر ما، حضرت محمد (ص) در شهری به نام مکه زندگی می‌­کردند که بزرگان آن شهر به خدا ایمان نداشتند و به جای خدای بزرگ و قدرتمند، سنگ­های مختلف را می‌­پرستیدند که به این افراد، بت‌­پرست گفته می­‌شد. اما چون حضرت محمد خداپرست بود و می‌­خواست به همه مردم بگوید که خدا قدرتمندتر از هر چیز دیگری است، بزرگان مکه تصمیم گرفتند ایشان را از بین ببرند. به خاطر همین پیامبر با کمک خداوند بزرگ و همراهی حضرت علی (ع)، از مکه به مدینه رفتند.

پیامبر به کمک خداوند مردم مدینه را به خداپرستی دعوت کردند و بعد از مدتی که اهل مدینه مسلمان شده بودند و آمادگی­‌های لازم فراهم شده بود، به حضرت محمد دستور داد تا با مردم مدینه به سمت شهر مکه بروند و بت­‌پرستی را از بین ببرند.

پیامبر با سپاهش به سمت مکه رفتند و شب در نزدیکی شهر مکه، آتش های بزرگی روشن کردند، در آن شب ابوسفيان سركرده مكي­‌ها و بعضى ديگر از سران شرك، براى پى‏گيرى اخبار از مكه بيرون آمدند و آتش بزرگ را دیدند. با همدیگر صحبت می­‌کردند که این آتش را چه کسانی روشن کرده‌اند. عباس، عموی پیامبر خود را آرام آرام به ابوسفیان رساند و گفت: اين رسول اللَّه (ص) است كه با هزاران نفر سربازان اسلام به سراغ شما آمده‌‏اند. ابوسفيان به شدت دستپاچه شد و گفت: به من چه دستور مى‏‌دهى.

عباس گفت: با من بيا و از رسول اللَّه (ص) امان بگير، چون در غير اين صورت كشته می­‌شوی. به اين ترتيب عباس، ابوسفيان را به سوی پیامبر برد. وقتی ابوسفيان اين لشگر عظيم را ديد، مطمئن شد كه هيچ راهى براى مقابله باقى نمانده است.

رسول اللَّه (ص) به او فرمود: واى بر تو اى ابوسفيان، آيا وقت آن نرسيده كه به خداى يگانه ايمان بياورى؟

گفت: آرى ای رسول خدا، پدر و مادرم فدايت، من شهادت مى‏‌دهم كه خداوند يگانه است و همتايى ندارد، اگر از بتها کاری ساخته بود که من به اين روز نمى‏‌افتادم.

پیامبر فرمود: آيا موقع آن نرسيده كه بدانى من رسول خدا هستم؟! عرض كرد پدر و مادرم فدايت شود، هنوز شك و شبهه‌‏اى در دل من وجود دارد، ولى سرانجام ابوسفيان و دو نفر از همراهانش مسلمان شدند.

پيغمبر (ص) فرمود: هر كس داخل خانه ابوسفيان شود در امان خواهد بود، و هر كس به مسجد الحرام پناه ببرد، او نیز در امان است، و هر كس در خانه خود بماند، او نيز در امان است.

عباس به ابوسفیان گفت: با سرعت به سراغ مردم مكه برو و آنها را از جنگ با لشگر اسلام نصیحت کن. ابوسفيان وارد مسجد الحرام شد و فرياد زد اى جمعيت قريش؛ محمد با جمعيتى به سراغ شما آمده كه هيچ قدرت مقابله با آن را نداريد و پیغام پیامبر را به مردم رساند.‏‏

به این ترتیب پیامبر (ص) با کمک خداوند توانست شهری که پر از بت­‌پرست و سران بزرگ بود را بدون هیچ خون­ریزی به دست بگیرد و مردم را به اسلام دعوت کند. به این ترتیب فتح مکه یکی از بزرگترین اتفاق­های تاریخ شد که خداوند قدرت خود را به وسیله حضرت محمد (ص) ثابت کرد و خوار و کوچک و ضعیف بودن همه انسان­ها در برابر اراده الهی هم ثابت شد و مردم گروه گروه به دین اسلام ایمان آوردند.

پیامبر بت­‌های اطراف کعبه را یکی یکی شکستند و به مردم فرمودند: به خاطر بت­‌پرستی از خداوند عذرخواهی و توبه کنید که خداوند مهربان، شما را می‌بخشد و شکرگذار خداوند پاک و پاکیزه باشید. [2]

پس ستایش و عبادت مخصوص خدا است و باید از خدا به خاطر اینکه همیشه به ما کمک می کند، تشکر کنیم و به خاطر زمان هایی که از کمک خدا ناامید شدیم یا کارهایی که خدا دوست نداشت را انجام دادیم و گناه کردیم از خدا عذرخواهی و توبه کنیم، چون خداوند در عین حال که بسیار قدرتمند است، بسیار مهربان و بخشنده است.

بچه‌های عزیزم؛ خدای مهربان همیشه حواسش به ما هست و کمک می کند. مثلا برای خیلی از ما آدمها پیش آمده که تند تند غذا خوردیم و در گلویمان گیر کرده، در آن لحظه به وسیله کمک خدا ما نجات پیدا کردیم و خفه نشدیم. بچه‌ها؛ شما هم متوجه کمک های خدا شده‌­اید؟ می‌توانید مثال بزنید؟

صوت در آموزش سوره نصر برای کودکان

دوره آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان

یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم؛ دوره آموزشی «آیه‌ها ستاره‌ها» با استفاده از متدهای به‌روز و کارآمد در یک بستر شاد و جذاب شرایطی را ایجاد کرده که فرزند شما با علاقه و اشتیاق به یادگیری قرآن روی بیاورد. این دوره شامل ۱۱۶ ویدئو برای آموزش ۱۶ سوره از قرآن می‌باشد. این ویدئوها و امکانات آن در بستر اپلیکیشن ویژه کودکان در دسترس قرار دارد.

آموزش قرآن در این دوره با زبان کودکانه و در قالب نمایش، داستان، سرگرمی و کاردستی می‌باشد. برای آشنایی با آیه‌ها ستاره‌ها به اینجا مراجعه کنید.

[1]  ترجمه علی ملکی

[2] داستان سوره نصر برگرفته از تفسیر نمونه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.