آداب صدقه دادن

نگاه انسان‌ها به یکدیگر باید نگاه محبت و رحمت باشد، نه با تکبر و از بالا به پایین. لذا در مواردی که می‌خواهیم به دیگران کمکی هم بکنیم دین اسلام به ما این اجازه را نمی‌دهد که خود را بالاتر از او ببینیم. بنابر این ائمه معصومین (ع) آدابی را برای صدقه دادن ذکر فرموده‌اند. در این مقاله برخی از آداب صدقه دادن را بیان خواهیم کرد. در ادامه ویدیو و متن بیانات دکتر میرباقری را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: آداب صدقه دادن

 آداب صدقه دادن

حدیث زیبایی است از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: در دو امر دوست نمی‌دارم کسی با من شراکت بکند، یکی در وضو «فَإنَّها مِن صَلاتي»: که وضو برای نماز است. دوم:«و صَدَقَتی»: دوست دارم صدقه را به دست خودم بدهم. چرا؟ چون «فَإنَّها وُضِعَت مِن يَدی فی یَدِالجَبَّار»: چون از دست من در دست خدای رحمان قرار می‌گیرد. گفته‌اند یکی از آقایان در نجف از مراجع بودند، در زمان حدود 70،60 سال پیش. آن موقع‌ها وضع ساده بود و در دست و بال مردم بودند. یعنی مشکلات امروز نبود. ایشان غذا یا لوازم منزل و سبزی و میوه و این‌ها را می‌گرفت و خودش می‌برد. یک کمی هم اهل شوخی بود. دیگران که می‌آمدند بگیرند و کمک کنند می‌گفت :خیلی زرنگید، پولش را من بدهم، ثوابش را شما ببرید؟ یعنی با دست خود این را می‌آوردند.

صدقه را با دست خودمان به فقیر بدهیم

صدقه را خوب است آدم با دست خودش بدهد. ائمه هدی (ع) می‌رفتند درب خانه فقرا و به دست خودشان می‌دادند. از همه ائمه، نوشته‌اند. سیره‌شان بود. مخصوصا در مورد امیرالمومنین (ع) که این مساله برای ایشان خیلی در تاریخ مشهور شده است. خصوصا در زمان خلافتشان، شب که همه می‌خوابیدند، کارهایشان را می‌کردند، نان و خرما بر دوش می‌کشیدند و به در خانه فقرا می‌بردند. این سیره را داشتند. فرمودند: دوست دارم صدقه‌ام را به دست خودم بدهم چون از دست من می‌رود در دست خدا.

دست سائل را دست خدا تلقی کنید

در روایت داریم که دست سائل را دست خدا تلقی کنید، و هنگام صدقه دادن دستتان را زیر بگیرید که او از دست شما بردارد. دستتان را بالای دست سائل قرار ندهید. آن چون دست خداست! مرسوم بوده که وقتی صدقه می‌دادند دستشان را می‌بوسیدند. چون این دست متصل به دست خدا شده. یک چنین تلقی‌ای از صدقه شده.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.