آموزش سوره کوثر برای کودکان

بنابر آموزه‌های دینی و یافته‌های علمی، آموزش قرآن به فرزندان باید از سنین پایین شروع شود. در این مقاله قصد داریم بر پایه مبانی صحیح آموزشی و با زبان کودکانه، سوره کوثر را به کودکان شما آموزش دهیم.

همانطور که می‌دانید سوره کوثر کوچکترین سوره قرآن است. سوره کوثر صد و هشتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام قرآن جای دارد.

آموزش به کودکان قواعدی دارد که مراعات آن باعث ایجاد علاقه در آنها و اُنس با قرآن می‌شود. آنچه برای شما ارائه می‌کنیم عبارت است از:

  • فیلم آموزش سوره کوثر کودکانه
  • متن و ترجمه سوره کوثر
  • سوره کوثر برای کودکان صوتی
  • شعر سوره کوثر برای کودکان
  • داستان سوره کوثر برای کودکان
  • مبانی آموزش قرآن به کودکان

ابتدا نمونه‌ای از ویدئوی آموزش سوره کوثر برای کودکان را مشاهده نمایید:

متن و ترجمه سوره کوثر:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 1

ای پیامبر، ما به تو خیر بسیار، برکت فراوان و نسلی پربار بخشیده‌ایم.

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 2

پس برای خوشنودی پروردگار نماز بخوان و شتر قربانی کن.

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ 3

بی تردید تو بی فرزند نیستی، بلکه دشمن تو نسل بریده، بدون خیر و بی سرانجام خواهد بود.

سوره کوثر برای کودکان صوتی:

سوره کوثر برای کودکان

شعر سوره کوثر برای کودکان

این سوره کوثره                   از همه کوچیک‌تره

خدا گفته به احمد                 عزیزم یا محمد

به تو یه کوثر دادیم              زهرای اطهر دادیم

تو هم به شکر نعمت           خدا رو کن عبادت

قربونی کن قربونی           خودت که خوب می‌دونی

طعنه‌زنِ تو خواره               دیگه نسلی نداره

داستان سوره کوثر برای کودکان:

بچه‌های عزیز! پیامبر گرامی ما حضرت محمد (ص) در مکه زندگی می‌کرد. او دو پسر داشت که وقتی خیلی کوچک بودند از دنیا رفتند. در آن زمان همه فکر می کردند که پسرها بهتر از دخترها هستند و به همین خاطر پیامبر (ص) را که دیگر پسری نداشت مسخره می کردند؛ اما خدای خوب و مهربان به خاطر اینکه حضرت پیامبر (ص) کارهای خیلی خوبی انجام می‌داد، فرشته جبرئیل را به سوی او فرستاد تا خبر هدیه بزرگ را به پیامبر عزیز ما حضرت محمد (ص) بدهد.

 شما می دانید آن هدیه چه بود؟ فرشته مهربان از طرف خداوند مژده آورد که ای پیامبر! ما به تو دختری هدیه می‌کنیم که برای تو خیر و برکت فراوان دارد.

 بچه‌ها! اسم آن دختر حضرت فاطمه (ع) بود. فاطمه (ع) دختر خیلی خوبی بود؛ قشنگ قرآن می خواند و کارهای خوب زیادی انجام می‌داد. پیامبر (ص) درباره حضرت فاطمه (ع) می‌گفت: هرکس فاطمه (ع) را دوست داشته باشد در بهشت با من خواهد بود.

 پیامبر (ص) از این که خداوند به او هدیه خیلی خوبی داده بود خوشحال بود. تا اینکه یک روز فرشته جبرئیل از طرف خداوند آمد و گفت: برای تشکر از خداوند به خاطر این هدیه زیبا نماز بخوان؛ چون خداوند نماز خواندن را دوست دارد؛ و شتری را قربانی کن و گوشت آن را به آدم‌های فقیر بده.

سوره کوثر کودکانه

 گفتیم که مردم مکه برای اینکه پیامبر (ص) پسری نداشت او را مسخره می کردند. خدای خوب و مهربان به پیامبر (ص) فرمود: دشمنت که تو را مسخره می‌کرد با اینکه پسران زیادی داشت، نسل او ادامه پیدا نخواهد کرد. اما بچه‌ها! نسل و ذریه پیامبر (ص) از فرزندان حضرت فاطمه (ع) در سراسر جهان زیاد شد و همه سادات از فرزندان پیامبر (ص) هستند.

ما هم دوست داریم که مانند فرزندان پیامبر (ص) نسل خوبی برای پدر و مادر خود باشیم. خدایا! به ما هم کمک کن که آنقدر خوب باشیم که پدر و مادرمان با دیدن ما خوشحال شوند.

در آخر به یک روایت از امام صادق علیه‌السلام بپردازیم که از فضیلت سوره کوثر می‌فرمایند. امام جعفر صادق علیه‌السلام که امام ششم ما شیعیان هستند، می‌فرمایند : کسی که سوره کوثر را در نمازهای روزانه می‌خواند، در روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبی خواهد بود.(ثواب الاعمال ص۱۲۶و۱۲۷)

آموزش قرآن به کودکان

یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم

آیا می‌خواهید فرزندتان با شادی و اشتیاق به یادگیری قرآن بپردازد؟

پس دوره آموزشی «آیه‌ها ستاره‌ها» مناسب شماست! برای اولین بار، دوره «آیه‌ها ستاره‌ها» با متدهای جدید و جذاب برای یادگیری قرآن در دسترس شماست. با ۱۱۶ ویدئو آموزشی برای ۱۶ سوره از قرآن، کودکان شما در یک بستر شاد و مفرح، با داستان، نمایش، سرگرمی و کاردستی با قرآن آشنا می‌شوند.

این ویدئوها و امکانات آن در بستر اپلیکیشن ویژه کودکان در دسترس قرار می‌گیرد. برای آشنایی با جزئیات دوره «آیه‌ها ستاره‌ها» و چگونگی شادی و یادگیری فرزندتان، به اینجا مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.