یاد گناهان گذشته

یاد گناهان گذشته، لطف خدا است. خدا آن گناه را بعد از مدتی به دل ما می‌اندازد تا متذکر شویم و استغفار کنیم. گاهی انسان حقی را از کسی ضایع کرده و بعد از مدتی آن را فراموش می‌کند. خداوند توسط ملائکه ما را به یاد آن اشتباه و گناه می‌اندازد تا برویم و حلالیت بطلبیم و خطایمان را جبران کنیم.

در این مقاله می‌خواهیم این موضوع را با استفاده از بیانات دکتر میرباقری بررسی کنیم. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: هرگاه به یاد گناهان گذشته مان افتادیم چه کنیم؟

یاد گناهان گذشته از الطاف خداوند است

این که انسان هر چند وقت یکبار به یاد گناهان گذشته خود می‌افتد یک نعمت و لطف الهی است. گفت:

گر خدا خواهد که غفاری کند           میل بنده جانب زاری کند

 اگر توجه کنیم ملائکه الله بارها می‌آیند و مرحله اول توبه خدا را در قلب ما ایجاد می‌کنند. ملائکه از طرف خداوند به دل ما می‌اندازند که چرا فلان روز گناه کردی؟ چرا آنجا آن حرف ناروا را زدی؟ این متن حدیث است که: بنده مومن که دچار گناه شود بعد از مدتی خدا او را به یاد این گناه می‌اندازد که توبه کند. این توبه اول خدا است. بعد ما توبه می‌کنیم. «اَللّهُمَّ تُبْ عَلَىَّ حَتّى أَتُوبَ اِلَیک»[1] خدا به ما نظر می‌کند و ما توبه می‌کنیم.

وقتی به دلمان افتاد توقف نکنیم

این‌ها به شرطی است که وقتی به دلمان افتاد توقف نکنیم و بلافاصله توبه کنیم، وگرنه ناسپاسی است. به دل انسان که می‌اندازند و ما را متذکر می‌کنند این لطف خدا است. مواظب باشید که این لطف را ضایع نکنید. در غیر این صورت ممکن است کم شود و یواش یواش از دست برود. خدا با ما حرف می‌زند. پس این را ضایع نکنیم.

شستشوی قلب با آب توبه

تا به دلمان افتاد که در جایی خطا کردیم برگردیم، توبه کنیم، برویم عذر بخواهیم، اگر حق کسی بوده برویم ادا کنیم. صحیفه عمل‌مان را پاک کنیم. نگذاریم بماند. انباشته شدن این موارد خیلی ظلمت می‌آورد. باید دائم با توبه  قلبمان را پاک کنیم. این مضمون در روایت آمده که «وَاغسِل قَلبَکَ بِماءِ التَوبَه»[2] قلبت را با آب توبه شستشو بده. یک بار این اتفاق می‌افتد که به دل انسان الهام می‌شود. بعد وقتی که ما برگشتیم و گفتیم خدایا ببخش، او ما را در آغوش رحمت خودش خواهد گرفت.

عنایت ویژه خداوند به توبه کنندگان و پشیمانی شیطان

 عنایتی که خدا بر تائبین دارد خیلی زیاد است. گناه کرده برمی‌گردد ولی وقتی برمی‌گردد خدا عنایتی ویژه می‌کند. گاهی دارد که شیطان بنده مومن را وادار به گناه می‌کند او بعد از مدتی یک دفعه متذکر می‌شود و چنان توبه صادقانه می‌کند و چنان به درگاه خدا زاری می‌کند که شیطان می‌گوید عجب غلطی کردیم! او را یک قدم عقب بردیم اما او ده قدم به جلو رفت.


[1] کتاب الکافى، ج ۴، ص ۴۰۹.

[2] بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۲۴. الحج و العمره فی الکتاب و السنه، ص ۲۳۴، ح ۷۲۴.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. رز می گوید

    اللهم الجعلنی من التوابین والجعلنی من المتطهرین

انس با قرآن