از گناهی که توبه کردیم درقیامت چه می‌شود؟

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که اثر توبه چقدر است؟ آیا توبه فقط آثار دنیوی گناه را از بین می‌برد؟ تکلیف قیامت چه می‌شود؟ آیا در قیامت از گناهی که توبه کردیم هم باید پاسخگو باشیم؟ آیا توبه همه آثار گناه را از بین می‌برد؟ پاسخ به این سوالات را از زبان استاد میرباقری دریافت می‌کنید. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده بفرمایید.

ویدیو: آیا از گناهی که توبه کردیم باز در قیامت از ما سوال می‌شود؟

توبه واقعی خطاها را پاک می‌کند

آیا از گناهانی که توبه کرده ایم باز در قیامت از ما سوال می‌شود؟ خیر. اگر توبه ما توبه واقعی باشد، توبه پاک می‌کند، گناه را محو می‌کند. «اَلتَّائِبُ مِنَ الذَّنبِ كَمَن لا ذَنبَ لَه»[1] اگر کسی توبه کند مثل کسی است که گناه نکرده است.

حقیقت توبه

توبه یعنی برگشت از گناه. توبه این‌چنین است که ما در مسیر بندگی خدا در بزرگراه هدایت داریم می‌رویم، یک دفعه غفلت می‌کنیم یا مثلا حواسمان پرت می‌شود و شهوت غالب می‌شود یا غضب غالب می‌شود، می‌زنیم به خاکی، خطا می‌کنیم، باید برگردیم و دوباره در مسیر قرار بگیریم و به راهمان ادامه بدهیم. این معنای توبه است.‌ این نشود که آدم اگر گناهی کرد و لذت گناه به ذائقه او شیرین آمد حالا تازه هوس کند ادامه بدهد! توبه یعنی برگردد. حالا اگر دوباره هم خطایی کرد، باز برگردد.

در کافی در حدیثی امام باقر (ع) به محمدبن مسلم فرمودند: که اگر هر بار بنده برگردد خدا هم به لطف بر او برمی‌گردد بعد فرمودند نمی‌شود بنده برگردد ولی خدا برنگردد.

در موارد حق الناس چه کنیم؟

اگر توبه ما مربوط به حق الناس بود اگر امکان دارد باید آن شخص را راضی کنیم و از او حلالیت بطلبیم، در مسأله مالی، آبرویی یا هر چه که هست. اگر در دسترسمان نبود، برایش استغفارکنیم، صدقه بدهیم و ثوابش برای او باشد. باید برگردیم و اگر نیاز به جبران است خطایمان را جبران کنیم. مثلا اگر نماز نخواندیم قضایش را بخوانیم.

اما اگر گناهی بود مثل این که کسی شرب خمر کرده و واقعا برگشت و دیگر هم لب نزد، این دیگر بخشیده می‌شود و روز قیامت دیگر بازخواست نمی‌شود.

بنر دوره در مقاله چگونه بفهمیم توبه ما قبول شده است.

[1] عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص74.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام میخواستم بدونم من یه مدت تو گوشی رمان های… خوبی نمیخوندم میخواستم بدونم اینطور در اون دنیا این قسمت از زندگی من فاش میشه
    و یه توضیح میخواستم راجب اینکه زندگی هر فرد در اون دنیا مقابل تمام مردم جهان بخش و شرو به فاش کردن میکنه

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      نه خیر
      توبه باعث پاک شدن گناه می‌شود و آثار آن را از بین می‌برد. پس در جهان دیگر هم دیگران آن را نمی‌بینند.
      از طرفی خداوند ستار العیوب است. خدا برای انسان مومن و کسی که از کار بدش پشیمان است پوششی قرار می‌دهد که کسی عیوب او را نبیند.

      توبه آثار بسیار زیادی دارد