کاهل نمازم

خیلی‌ها هستند که ایمان و علاقه فراوانی به مسائل دینی و اعتقادی دارند و دین را واقعا دوست دارند. اما در هنگام عمل به برخی از دستورات اسلام خصوصا نماز، سستی و تنبلی می‌کنند. این باعث ایجاد یک ناراحتی در درون آنها شده و گاهی نسبت به آینده دلسرد می‌شوند. سوال این است که چاره کار چیست؟ در این مقاله از زبان استاد میرباقری پاسخ این سوال را دریافت خواهیم کرد. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد درباره شخص کاهل نماز را مشاهده می‌فرمایید:

ویدیو: کاهل نماز چه باید بکند؟

دینم را دوست دارم ولی کاهل نماز هستم

سوال: جوان ۱۶ ساله‌ای پرسیده است که من دینم را دوست دارم ولی در انجام واجبات مثل نماز، یا نمی‌خوانم و قضا می‌شود یا دیر وقت می‌خوانم و بی‌حوصله؛ چه کار کنم؟

ابتدا توبه کنیم

جواب دکتر میرباقری: کسی که مثل این جوان عزیز ما که این‌طور به فکر است؛ چطوری می‌شود که نمازش قضا بشود؟ قضا کردن نماز، گناه کبیره است. ما حق نداریم نماز را در وقت خودش نخوانیم. إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا [1]. نماز یک عبادتی است که خدا برای آن وقت تعیین کرده است. در وقت واجب حداقل باید خوانده شود. هرچند اول وقت یک فضیلتی دارد که با آخر وقت قابل مقایسه نیست. اما در حوزه مستحب است. اما اگر قضا شود دیگر وارد حوزه گناه می‌شود. و گناه کبیره است یعنی ما حق نداریم نماز را رها کنیم. البته قضا را هم واجب است بخوانیم ولی مرتکب گناه هم شده‌ایم و باید توبه کنیم.

از همین الان نماز اول وقت بخوانیم

این حسی که در این جوان عزیز ما وجود دارد این حس را به ثمر برسانیم. فکر نکنیم کسی می‌آید و جای ما کاری انجام می‌دهد. از خدا باید کمک بگیریم و راه بیافتیم. از همین الان نماز اول وقت بخوانیم. این تصمیم را بگیرید. بعد آثارش را هم خواهید دید.

لذت معامله با پروردگار

امکان ندارد کسی وارد معامله با پروردگار شود و جواب نگیرد. البته باید کمی صبر کنیم. خدا صبر ما را امتحان می‌کند بعد اگر پایمردی ما را دید بدون شک نتیجه خواهد داد. نتیجه‌ای که بعد خیلی خوشنود خواهیم شد.

حالا در همین راستا که گفتید قبل از انقلاب یادم است که یکی از دوستان به دانشگاه می‌رفت و می‌آمد. بعد شب هم می‌آمد در مسجد درس حوزه می‌خواند. ایشان می‌‌‌‌‌گفت من روز که چشمم را برای خدا کنترل می‌کنم شب که به مسجد می‌آیم یک حالاتی به من دست می‌دهد که می‌فهمم این پاداش آن خویشتن‌داری روز است.

ترک گناه مقدمه توفیق نماز

از آن‌طرف هم هست. در روایت آمده است که: «إنَّ العَبد لیذنب فَحُرم صلاة اللَّيلِ» گاهی می‌شود که بنده‌ای مرتکب گناهی می‌شود و توفیق نماز شب از او گرفته می‌شود. [2] یعنی طرفین گناه خیلی مهم است. و ترک گناه رمز قرب به خدا است. خصوصا برای جوانان.

اخیرا از یکی از بزرگان راجع به نماز هم این را شنیدم که اینکه می‌بینید صبح خواب می‌مانید یا مثلا نمی‌توانید بلند شوید؛ عدم توفیق در به‌جا آوردن نماز صبح به خاطر گناهی است که مرتکب شدید.

وادی ترک گناه، حسن ارتباط با خدا، عشق‌ورزی با معبود، یک وادی است که اگر کسی آن را بچشد و مزمزه بکند دیگر از آن دست برنمی‌دارد. گفت:

اگر لذت ترک لذت بدانی   دگر لذت نفس لذت نخوانی


[1] سوره نساء، آیه ۱۰۳.

[2] الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ الرَّجُلَ يُذنِبُ الذَّنبَ فَيُحرَمُ صلاةَ اللَّيلِ، و إنَّ العَمَلَ السَّيِّءَ أسرَعُ في صاحِبِهِ مِن السِّكِّينِ في اللَّحمِ .[الكافي : 2/272/16 .]

امام صادق عليه السلام: آدمى گناهى مى‌كند و بدان سبب از نماز شب محروم مى‌شود ؛ تأثير كار بد در صاحب آن، سريع‌تر است از تأثير كارد در گوشت .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    خیلی مطالب خوب و مفید است ممنون

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      از محبت و همراهی شما سپاسگزاریم

انس با قرآن