نماز صبح خواب می‌مونم

بیدار شدن برای نماز صبح یکی از دغدغه‌های بسیاری از ما است. گاهی نوع کار ما یک جوری است که شبها تا دیر وقت باید سر کار باشم و نمی‌توانیم زود بخوابیم. یا گاهی مهمان داریم و یا مشکلی پیش می‌آید و زود خوابیدن برای ما ممکن نیست. و ترس این را داریم که نماز صبح خواب بمونیم. برای نماز صبح چه‌کار کنیم که خواب نمانیم؟

ویدیو: چه کنیم برای نماز صبح خواب نمانیم؟

نماز صبح خواب می‌مونم

سوال: خیلی ها یکی از نکاتی که مطرح می‌کنند این است که واقعاً ما وجدانمون داره اذیت می‌کنه برای نماز صبح. چند روز پیش بود که یکی من رو تو خیابون دید و گفت فلانی این رو اگر می‌شه یه جوری جواب بدین. آدم معقولی بود. می‌گفت ما نمازهامون رو صیانت می‌کنیم ولی به دلیل نوع کارمون نوع زندگیمون و شرایطی که توش گرفتار شدیم و محکوم هستیم خیلی وقتها نماز صبح خواب می‌مونیم و قضا می‌شه. علیرغم اینکه می‌خواهیم مقید باشیم که اقامه کنیم ولی نمی‌شود مثلاً خوابمون می‌برد. چه باید کرد اینها دنبال یک روش می‌گردند که واقعاً چه کار کنند که نماز صبح من قضا نشود چون کسی که می‌خواهد در این عوالم برود نمی‌تواند بدون نماز صبح وارد این عالم بشود. همه نماز ها بویژه نماز صبح هم جزء این شئون است. یعنی دل کندن از بستر سخت است.

شبها تا دیر وقت باید سر کار باشم

مثلاً شخص می‌گوید نوع کار من یک جوری است که شبها تا دیر وقت باید سر کار باشم. تا ساعت دو نصف شب، سه نصف شب مثلا در کارخانه‌ای یا جایی دیگر کار می‌کند. بعد از کار به خانه می‌آید حال که با خستگی به خانه آمده است اگر نخوابد روزش خراب می‌شود و اگر بخوابد نماز صبحش قضا می‌شود. چه باید بکند واقعاً؟ هیچ مجال یا مفری هم از این شرایط زندگی ندارد.

دو رکعت نماز بخوانم و بعد کمی بخوابم

پاسخ دکتر میرباقری: در این شرایط این چنینی گاهی باید سر نفس خود را کلاه بگذاریم. کلاه که نه به این معنا که باید با او کنار بیاییم. انسان به خودش و عده بدهد که دو رکعت نماز می‌خوانم و بعد می‌خوابم. این وعده، بیدار شدن و برخاستن از بستر را برای انسان آسان می‌کند؛ تا اینکه فکر کند که باید بیدار شود و دیگر نخوابد. مثلاً به خود می‌گوید که دو رکعت نماز می‌خوانم و بعد می‌خوابم. همین برخاستن او و وضو گرفتن او و نماز خواندن او، باعث می‌شود آن عنایتی که باید به او بشود، می‌شود.

بعد از اینکه نماز صبح خواب موندم چی کار کنم؟

اگر بعضی ها خوابشان از این هم عمیق تر است که حتی بیدار نمی‌شوند، لااقل آن ناراحتی وجدان را بدرقه راهشان داشته باشند و بلافاصله بعد از بیداری و قبل از هرکاری نماز قضا را بخوانند یعنی قضا را بلافاصله بخوانند و بیداری خود را با نماز شروع کنند و حالت انفعالی در پیشگاه خداوند داشته باشند و عذرخواهی کنند. در دعاها داریم:

يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ [1]

خدایا تو کم را می‌پذیری و از خطای زیاد هم در می‌گذری

آیا خواب ماندن غیر ارادی معصیت است؟

سوال: اگر قصد کرده باشد که از خواب برخیزد ولی نتوانست، این معصیت که نکرده است؟

جواب: معصیت نکرده ولی فیضی را از دست داده است برای همین با ناراحتی آن را جبران کند با ناراحتی و با عذرخواهی آن را جبران کند. ما در خدمت یکی از اساتید بودیم. یک مقداری از وقت نماز گذشت. به درب منزل ایشان رسیدیم. ایشان گفت حالا باید بریم با عجز و لابه و عذرخواهی نمازمون را بخونیم. و بگیم با معذرت خواهی. خود معذرت خواهی کار را جبران می‌کند . با اعتراف به خطا به این معنا که انسان بی خیال نباشد. امروز هم معذرت بخواهد و فردا هم باز بگوید که خدا یا ببخشید.

سوال: این تا کی است؟ روی انسان هم باید خیلی زیاد باشد. آدم یک چند باری که عذرخواهی کنه دیگه خودش خجالت می‌کشه.

جواب: در دعای افتتاح جملات عجیبی دارد. آنجا می گوید:

اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجَاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ [2]

خدايا بخششت از گناهم و گذشتت از خطايم و چشم‏پوشى‏‌ات از تجاوزم و … مرا به طمع انداخت، كه از درگاهت چيزى را كه شايسته آن از سوى تو نيستم، درخواست كنم.

یعنی خدایا از بس که تو کریمانه برخورد کردی من را به طمع انداخته که یک چیزهایی که مستحق آن نیستم از تو بخواهم. بعد می‌گوید: أَدْعُوكَ آمِنا … بعد با خیال راحت و اصلا فکر نمی‌کنم که چه کار کردم. اون دیگه کرامت الهی است و می‌پذیرد.


[1] دعای مختصر سحرهای ماه رمضان:

يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ وَ اعْفُ عَنِّي الْكَثِيرَ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏

اى آنكه عمل اندك و ناچيز بندگان را مى‌‏پذيرى و از گناهكاران بسيار در مى‌‏گذرى از من هم اين عمل كم را بپذير و از گناهان بسيارم درگذر كه تو بسيار مهربان و آمرزنده‌‏اى

[2] مفاتیح الجنان، ادعیه ماه مبارک رمضان، دعای افتتاح

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظرات
  1. امیرعلی می گوید

    سلام من هرباربرای نمازصبح بیدارمیشم انقدرتپش قلب دارم که حس میکنم الان میترکه قرص هم استفاده میکنم اماتاثیری نداره خیییلی اذیت میشم سرم گیج میره چه بایدکردایااشکالی نداره ظهرنمازرابجابیارم

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      در این زمینه حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
      حکم شرعی این است که نماز باید در زمان خودش به جا آورده شود.
      البته برای بیدار شدن در صبح راهکارهایی هم وجود داره که خیلی کمک می‌کنه. مثلا اینکه تمرین کنیم که شب‌ها زود بخوابیم.

  2. میترا می گوید

    من خودم مشکل نماز صبح دارم
    اوایل ترس بود اما فهمیدم ترس تله ی شیطان هست
    الان تا نماز صبح بیدار میمونم که خواب نمونم
    سر نماز با صدای بلند میگم خدایا با فرشته های اطرافم با اجنه های اطرافم با روح های اطرافم با عبادت تو اومدم
    همونجا قدرت میگیرم
    بعدش هم اینکه سوره ی ناس رو بلند بلند و با اعتماد به نفس بخون و باور کن دیگه هر موجودی هم کنارت هست جرات نداره نزدیکت بیاد
    و اینکه من به این فکر میکنم خداوند در کنار منه و من خیلی بده بازم بترسم مگه خدا به ما پناه نمیده؟؟🌺

    1. ایمانور می گوید

      از پیام شما سپاسگزاریم

  3. ناشناس می گوید

    من نمازصبح بیدارمیشم ولی چون هواتاریکه خیلی میترسم برم وضوبگیرم چکارکنم؟بعداخیلی عذاب وجدان دارم

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      قطعا باید برای این موضوع فکری اندیشید. چون نماز واجب رو به هیچ وجه نمیشه کنار گذاشت.
      اگر از نوع یک ترس معمولی است که همه ما در مواقعی با اون مواجه هستیم بهتره به خدا توکل کنید و بر اون غلبه کنید و قطعا برکاتش رو خواهید دید. اون ساعت، ساعت بیداری و مناجات با خدا است و روح و قلب انسان با این کار به آرامش خواهد رسید. شاید همین ترک نماز باعث تشدید این موضوع در شما شده باشه.
      اما اگر ترس شما فراتر از این است حتما باید به یک متخصص مراجعه نمایید و مشورت بگیرید.

    2. گمنام می گوید

      من یه بار قرار بود نماز شب بخونم
      نیم ساعت قبل از اذان صبح بیدار شدم راستش چون خودم تنها بودم ترس زیادی داشتم‌ هر لحظه استرسم بیشتر میشد
      خلاصه با تمام ترسی که داشتم رفتم سر نماز ترسه اصلا کمتر نمیشد
      همینجوری که رسیدم به رکعت اخر خداشاهده یه ارامشی بهم دست داد که میتونم با جرئت بگم تو عمرم انقدر ارامش به این زیادی رو بعد از استرس تجربه نکرده بودم
      همونجا بود که دیگه ترسه ریخت

      یکی از عوامل مهم ترسیدن ما بخاطر ذهنمونه
      سعی کن غلبه کنی برقو روشن کنی
      خلاصه که شاید باور نکنی همین ترس اگه بهش غلبه بشه تورو به اوج میرسونه

      1. ایمانور می گوید

        با سلام و احترام
        از پیام شما سپاسگزاریم

  4. سعید می گوید

    سلام. ببینید انسان 8ساعت خواب پیوسته باید داشته باشد ولی الان در تابستان اگر ساعت 10 هم بخوابیم باید ساعت 3 واسه نماز بیدار بشیم که 5 ساعت میشه و بعد از ان هم دیگه خواب نمیرم و تا 7صبح که برم سرکار کلافه هم میشم. حالا من واسه نماز صبح چکار کنم؟

    1. ایمانور می گوید

      با سلام و احترام
      این طور نیست. کسی از متخصصان نگفته ۸ ساعت مداوم باید خواب داشته باشیم.
      اگر نمی‌تونیم شب زود بخوابیم برای جبران خواب هم دو راه وجود داره. یکی اینکه بعد از نماز کمی بخوابیم. یا اینکه در خواب نیمروز جبران کنیم.
      این مطلب رو توجه داشته باشید که بیدار بودن در زمان نماز صبح و در اون ساعات خودش برای بدن مفیده. یعنی ساعات بین الطلوعین.

انس با قرآن