صدقه محبوب خدا کدام است؟

صدقه فقط پرداخت مال به دیگران نیست بلکه برخی از کارهای نیک هم صدقه محسوب می‌شوند. در بین این کارها برخی هستند که از محبوبیت بیشتری نزد خداوند برخوردارند. قطعا دوست دارید بدانید که صدقه محبوب خدا چیست؟ بنابر روایتی از امام صادق (ع) یکی از کارهای خوبی که نوعی صدقه است و محبوب خدا است و خداوند آن را دوست می‌دارد، برقراری صلح و آشتی میان برادران مومن است. در این مقاله توسط دکتر میرباقری این موضوع را بررسی می‌کنیم. در ادامه ویدیو و متن بیانات استاد را مشاهده می‌فرمایید.

ویدیو: صدقه محبوب خدا

صدقه‌ای که محبوب خدا است

در قرآن آمده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ»[1] همه مؤمنان با هم برادرند. پس در همه نزاع ها و اختلافات میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید. امام صادق (ع) در مورد این کار فرمودند: «صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اَللَّهُ»[2] صدقه‌ای که خدا آن را دوست می‌دارد. جالب است، امام صادق (ع) اصلاح بین دو مومن را صدقه به حساب می‌آورند.

اصلاح بین مردم و نزدیک کردن مردم به یکدیگر

 صدقه، همیشه مال نیست هر نوع کمک و خدمتی به بندگان خدا ممکن است صدقه تلقی شود. صدقه‌ای که «يُحِبُّهَا اَللَّه» صدقه‌ای که خداوند آن صدقه را دوست می‌دارد «إِصْلاَحٌ بَيْنَ اَلنَّاسِ إِذَا تَفَاسَدُوا»[3] این است که بین مردم اصلاح بشود در موقعی که بینشان فسادی ایجاد شد. «و تَقارُبُ بَینَهم إِذَا تَبَاعَدُوا»[4] اگر از هم دور شده‌اند، ما تلاش کنیم به هم نزدیکشان کنیم. گاهی در بین دو نفر اتفاقی می‌افتد، با هم فاصله می‌گیرند، کدورت پیدا می‌کنند! فرد دیگری که بیاید این وسط و سخن بگوید با طرف اول، یا طرف دوم، اگر هنرمندانه وارد بشود می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند و این کار بسیار بزرگی است.


[1] سوره حجرات، آیه ۱۰.

[2] عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اَللَّهُ إِصْلاَحٌ بَيْنَ اَلنَّاسِ إِذَا تَفَاسَدُوا وَ تَقْرِيبٌ إِذَا تَبَاعَدُوا.

امام صادق عليه السّلام فرمود:صدقه اى كه خداوند دوست دارد، اصلاح ميان مردم است، زمانى كه با هم نزاع دارند و نزديك نمودن آنها به يك ديگر هنگامى كه از هم دور شوند. [مشکاة الأنوار في غررالأخبار، ج 1، ص 397؛ کافی ج2 ص309]

[3] همان.

[4] همان.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.